Vorig jaar vierde Porsche zijn 70ste verjaardag als sportwagenbouwer door twee 911 Speedster Concept-modellen te tonen aan het grote publiek. Vandaag beleeft de productieversie zijn Noord-Amerikaans debuut in New York.

De 911 Speedster, beperkt tot 1.948 modellen, wordt aangedreven door een atmosferische 4.0-zescilinderboxermotor, dezelfde krachtbron als in de huidige 911 GT3 en 911 GT3 RS. De motor ontwikkelt 510 pk en 470 Nm en krijgt een hoogst tot de verbeelding sprekende, op de racerij geïnspireerde sound mee. Om een uitzonderlijk opwindende rijervaring te kunnen bieden aan de puristen zal de 911 Speedster enkel worden aangeboden met een manuele GT Sport-zesversnellingsbak. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts vier seconden en wie dan blijft doorgaan komt uiteindelijk aan een topsnelheid van 310 km/u.

Kenmerkend design

Met deze cijfers denken we eerder aan een supersportwagen, maar toch valt het meteen op dat het om een Speedster gaat. De laag uitgesneden voorruit en zijruiten en de manuele lichtgewichtkap in stof zijn typisch voor een Speedster-model. De ‘dubbele’ aerodynamische afdekking in koolstofvezel achter de voorstoelen is een opvallend designfeature dat verwijst naar de voorgeschiedenis van het model.

Het standaard zwart lederen interieur kan worden opgewaardeerd met rode stiknaden voor het dashboard en het Speedster-logo op de hoofdsteunen. Deze optie wordt aangevuld met rode deurriemen en een rood centraal markeerpunt op het GT Sport-stuurwiel. De binnenafwerking is helemaal in koofstofvezel.

Lichtgewicht

De kofferklep vooraan, de voorvleugels en de motorkap achteraan zijn allemaal vervaardigd uit koolstofvezelcomposiet, de voor- en achterpartijen werden opgetrokken in lichtgewicht polyurethaan. Alle onderdelen van de Speedster zijn bewust zo licht mogelijk gemaakt. Dat heeft wel zijn effect op de handigheid. Zo stelt de stoffen kap het zonder automatische bediening, enkel het vergrendelingsysteem is elektrisch. Standaard  is er ook geen airconditioning gemonteerd, al kan die gratis worden toegevoegd indien de klant dat wenst. Door deze nadrukkelijke focus op een lichtgewichtconstructie weegt de 911 Speedster 2019 slechts 1.465 kg.

Ook het onderstel is een pareltje. Dat is afgeleid van de 911 GT3 met een specifieke afstelling voor de meesturende achterwielen en met dynamische motorsteunen die garant moeten staan voor maximale precisie, stabiliteit en rijplezier.

Oorsprong in de Verenigde Staten

Speedster-versies van sportwagens, die het rijplezier van een auto zonder dak combineren met een ongelooflijk uitgesproken rijdynamiek, maken sinds 1952 deel uit van de merkgeschiedenis van Porsche. De voorvader van de Porsche Speedster-modellen, de 356 1500 America Roadster, had een aluminium koetswerk dat volledig met de hand werd vervaardigd. Dat hielp de auto aan een topsnelheid van 175 km/u, een in die tijd indrukwekkende waarde voor een auto aangedreven door een 70 pk sterke viercilinderboxermotor. Met zijn verwijderbare zijruitjes, wegklapbaar dak en lichtgewicht kuipstoelen vertoonde deze auto, waarvan slechts 16 exemplaren uitsluitend voor de VS werden gebouwd, al heel wat van de sleutelelementen van het Speedster-design.