Louis Machiels, Niek Hommerson en Andrea Bertolini vormen al jaar en dag een vast team in de grootste GT-competitie van de wereld. In 2012 en 2014 wonnen zij de titel en dit seizoen nemen ze de handschoen weer op. Maar er is meer!

Dit jaar zal hij met Andrea Bertolini en AF Corse Ferrari ook starten in de Blancpain GT World Challenge Europe. In tegenstelling tot de Blancpain GT Series Endurance Cup gaat het hier om sprintwedstrijden van tweemaal 60 minuten op geheel andere circuits dan het uithoudingskampioenschap. Beide hoogstaande GT-kampioenschappen tellen vijf meetings, met op Belgische bodem de Total 24 Hours of Spa eind juli.

“We hebben geopteerd voor continuïteit in hetzelfde kampioenschap, samen met een nieuwe uitdaging in een omgeving die we goed kennen”, legt Machiels uit. “Het is een totaal andere aanpak, je racet ieder 30 minuten per wedstrijd, zonder echte strategie, gewoon voluit. Ik doe het ook met Andrea Bertolini en AF Corse Ferrari omdat ik er van overtuigd ben dat het voor mij de juiste omgeving is.”

Monza in de regen

In Monza werd dus de aftrap van de Blancpain GT Series Endurance Cup gegeven, maar daar kende het trio in de zwarte Ferrari 488 GT3 pech en nog voor het eerste half uur verstreken was, gingen de helmen al af. Na twee dagen vrije trainingen en prekwalificaties was het team klaar voor het echte werk op zondag, met eerst de kwalificaties om de startorde te bepalen en later op de dag de 3-uur durende race. Beide sessies eindigden echter vroegtijdig met schade.

“Het was een frustrerende dag. Tijdens de kwalificaties reed een Audi me aan toen ik remde omdat de wedstrijdleiding code rood gaf. Dan moet je meteen vertragen, zonder uitzonderling. Het gevolg was dat de wagen diende hersteld te worden en we konden geen chrono meer neerzetten. We zijn dan achteraan van start gegaan.”

“Niek reed in die openingsfase perfect. Ronde na ronde schoven we op en hij was vierde toen een andere deelnemer in het natte gras ging remmen, spinde en vol tegen onze wagen schoof in de remzone na de start-finish. De snelheid was er en zonder die incidenten hadden we hier meteen op het podium kunnen eindigen. We gaan ons nu voorbereiden op de start van het sprintkampioenschap, begin mei op de omloop van Brands-Hatch.”