Op initiatief van de Marathon de la Route, laat de RACB de LED-ampullen toe

De voorbije twee seizoenen kende de Liège-Rome-Liège, een organisatie van Trajectoire, twee nachtproeven, vaak lang, moeilijk en uitdagend, proeven die de ene deelnemer bewonderde en de andere angst in boezemde. Voor de volgende Marathon de la Route (8-11 juni), staan er twee (korte) proeven op het nachtelijke menu, telkens met een start ’s avonds en een aankomst kort na middernacht. Een van de redenen dat de deelnemers het soms moeilijk hebben met de nachtelijke proeven, is het gebrek aan zichtbaarheid. De oudere wagens hebben het moeilijk met de halogeentechnologie, onder meer voor de alternator van de bolides. Het zou jammer zijn dat de nachtelijke proeven volledig zouden verdwijnen, vooral omdat er ’s nachts minder verkeer op de baan is. Want dit soort proeven wordt uiteraard op ‘open road’ verreden. 

De laatste jaren weigerden de federaties het gebruik van andere technologieën dan halogeenlampen, om zo het karakter van de proeven en auto’s van weleer te behouden. Recent mocht Trajectoire dan toch een nota van de FIA ontvangen, een nota die LED toelaat en dat omwille van een verbeterde zichtbaarheid. 

Na een constructief gesprek met de RACB, hebben Jean-François Devillers en zijn team de toelating ontvangen – omwille van de veiligheid, op vlak van zichtbaarheid en de elektriciteit van de wagens -, om met LED-technologie te werken, maar met behoud van de look van weleer. Zo mogen er geen LED-lichtrijen gebruikt worden, want dat strookt niet met de ambiance van weleer. De LED-technologie moet dus gebruikt worden in de originele behuizing of de extra gemonteerde lampen. Xenon blijft daarentegen verboden!

Het investeren in de LED-technologie is zeer interessant, want ook in andere historische proeven onder de RACB zou de technologie toegelaten worden. Trajectoire heeft ook de FBVA voor dezelfde maatregelen gecontacteerd en logischerwijze zouden ook zij moeten volgen. 

Op de site https://liege-rome-liege.org vindt u een annex aan het reglement.