BMA beleefde een weekend met gemengde gevoelens. Kris Princen (VW Polo R5) moest in volle strijd opgeven met een kapotte ophanging. Grégoire Munster (Opel Adam R2) kende meer succes. Hij leverde gedurende twee dagen een heroïsche strijd met merkgenoot Van Der Marel en behaalde in het slot een schitterende overwinning in het R2 en Junior BRC.

Kris Princen deed net een gooi naar de leidersplaats toen het noodlot toesloeg. “Op het moment dat we echt in de wedstrijd zaten was het plotseling voorbij. Op de plaats waar het gebeurde was de weg volledig overspoeld. We zijn vermoedelijk in een put gereden die onder het water verborgen zat. We zijn nog naar de finish gereden om daar vast te stellen dat de ophanging onherstelbaar beschadigd was. Dit is bijzonder jammer. Voor het kampioenschap hoeft dit geen ramp te zijn. De beste zes resultaten van het seizoen tellen mee. Dit is dus een schrapresultaat, alleen komt het wat vroeg.”

Snijers en Munster finishen sterk

Patrick Snijers begon voorzichtig aan de Spa Herock rally. Gaandeweg kreeg Snijers zijn VW Polo R5 beter onder de knie. Snijers besloot de eerste wedstrijddag als vierde. Op zondag ging de Limburger even de strijd voor de derde plaats aan maar bleef uiteindelijk vierde.

“Op zaterdag moesten we ons aanpassen aan de VW Polo R5. Het werd een ontdekkingsreis die niet slecht verliep maar wel beter kon. Zondag was een totaal andere dag. De wagen werd iets zachter gezet wat resulteerde in betere tijden met als hoogtepunt een snelste tijd. Een derde plaats had mooi geweest maar ik ben tevreden met onze prestatie en de daaraan verbonden vierde plaats.”

Grégoire Munster was in Spa voor de tweede wedstrijd op rij de beste Junior. Als kers op de taart versloeg hij na een geweldig spannende strijd merkgenoot Van Der Marel in de R2-klasse. Hij deed het met bravoure en lijkt klaar voor zijn allereerste opdracht als Opel Motorsport rijder volgend weekend in de rally van de Azoren.

Op de eerste dag hield Van Der Marel er een hoger tempo op na dus wisten we wat te doen zondag: de verloren tijd proberen in te halen. We hebben alles uit de kast gehaald en ‘full attack’ gereden met als resultaat een geweldige zege. In de laatste rit moesten we 3.8 sec goedmaken. Het was de derde passage en er lag heel veel modder op de weg waardoor het soms leek alsof we deelnamen aan Holiday on Ice. Zo glad was het. We hebben twee à drie zeer warme momenten beleefd maar uiteindelijk hebben we gewonnen.”

Bernard Munster analyseert

 “Kris heeft het geluk dit weekend niet aan zijn kant gehad” begint Bernard Munster zijn nabeschouwing. “Het is vreemd dat een stuk van de ophanging afbreekt als er niet écht een impact is. Bij VW zullen ze dit goed analyseren. Je weet als je met een nieuwe wagen onderweg bent dat er links of rechts eens een kinderziekte kan opduiken. Het is jammer dat Kris heeft moeten opgeven maar voor het kampioenschap hoeft dit geen drama te zijn.”

“Patrick heeft dan weer een fantastische wedstrijd gereden. Hij moest zich nog aanpassen aan de wagen, maar voelt zich stilaan comfortabel in de VW Polo R5. Grégoire kan ook terugblikken op een geweldige wedstrijd. Het was niet altijd makkelijk maar toch is hij erin geslaagd om helemaal op het einde van de wedstrijd Van Der Marel te verslaan. Qua ritme lijkt hij klaar voor zijn eerste opdracht als officiële rijder van Opel Motorsport maar we beseffen maar al te goed dat hij voor een zeer moeilijke opdracht staat. De Azoren is een onverhard rally en daar heeft hij weinig ervaring mee.”