Het zijn drukke tijden voor BMA. Dit weekend brengt het team vier wagens aan de start van de Spa Herock Rally. Twee VW Polo’s R5 voor Kris Princen en Patrick Snijers en een Opel Adam voor Grégoire Munster die vorig weekend, samen met zijn broer Charles, aan de slag was in de Saarland-Pfalz rally in Duitsland. De vierde wagen, een Skoda Fabia R5, wordt bestuurd door Vincent Pregardien.

“Die wedstrijd was qua weersomstandigheden de ideale voorbereiding op de Spa Herock rally”zegt Bernard Munster. “Mijn jongste zoon Charles neemt die jaar deel aan de ADAC Opel Adam Cup. Omdat hij nu nog geen 18 jaar is en bijgevolg nog niet over en rijbewijs beschikt, heeft Grégoire gereden en heeft Charles de nota’s gelezen. De eerste dag ging het bijzonder goed. Grégoire stond aan de leiding voor een zekere Pietarinen, de regerende Finse kampioen. Op zaterdag kostte een foutje hem één minuut waardoor hij als 15e algemeen en 2e in de Adam Cup eindigde op een minuut van diezelfde Pietarinen. Dennis Rostek kwam aan de start met een BMA Polo R5. Hij heeft niet zoveel ervaring met rally en al helemaal niet met een R5. Jammer dat hij het einde van de wedstrijd niet haalde. Op een stuk onverhard sneed een scherpe steen een remleiding door en was het einde wedstrijd.”

Deze week brandt in de ateliers van BMA het licht net iets langer. De wagens worden rijklaar gemaakt voor de Spa Herock rally. Vrijdag is er de shakedown. Op zaterdag en zondag worden telkens 12 klassementsritten gereden. “Ik verwacht me aan een zeer moeilijke wedstrijd. Voor Kris hoop ik dat we minstens even goed doen als in de Haspengouw en dat we deze wedstrijd kunnen winnen. Spa is een rally die Kris ligt. Patrick moet kilometers maken, vertrouwen en ervaring opdoen met de Polo om die zo geleidelijk aan onder de knie te krijgen. Als Grégoire zijn ambities waar wil maken en opnieuw de titel bij de junioren wil pakken moet hij in Spa winnen. Ik hoop alleen dat hij dit weekend wat meer concurrentie heeft. Hij heeft dat nodig om zelf beter te worden”besluit Bernard Munster.

Kris Princen maakte indruk in zijn thuisrally, de rally van Haspengouw. De Limburger won 6 klassementsritten en bestuurde zijn VW Polo R5 met sprekend gemak. Alsof hij de wagen al jaren onder de knie had. “Het oogde misschien makkelijk maar een wedstrijd moet altijd gereden worden. Al klopt het dat ik nooit tot het uiterste ben moeten gaan. Vanaf de eerste meters had ik een goed en comfortabel gevoel met de VW Polo R5. De Spa Herock rally heeft enkele wijzigingen ondergaan. Het parcours neigt meer naar de Boucles de Spa van vroeger. Alleen is het jammer dat we de Clémentine niet meer aandoen. Ik verwacht mij aan een moeilijke wedstrijd. Tijdens de verkenningen lag het parcours er zeer zwaar bij. Gezien het weer van de afgelopen dagen zal het er niet beter op geworden zijn. Het wordt een uitdaging dit weekend.”

Patrick Snijers begon op een dramatische manier aan zijn seizoen. In de rally van Haspengouw ging hij in de 2e rit in de fout.“In de eerste rit waren we té voorzichtig. In de tweede rit wou ik in al mijn enthousiasme in één keer de verloren tijd proberen goed te maken. En dus remde ik iets later. Alleen was iets later té laat. Dit weekend willen wij het beter doen. Vrijdag ga ik tijdens de shakedown de wagen opnieuw kunnen aanvoelen. Het doel van het weekend is om in eerste instantie de wedstrijd uit te rijden, kilometers te maken en ervaring op te doen voor de rest van het kampioenschap. Als dat kan met een fatsoenlijk resultaat ben ik een tevreden man.”

Voor Grégoire Munster breekt een drukke periode aan. Volgende week debuteert Munster als officieel rijder van Opel Motorsport in de rally van de Azoren, de openingswedstrijd van het ERC. Maar eerst pikt hij nog even de Spa Herock rally mee. “De rally in Saarland was een prima voorbereiding op Spa. De weersomstandigheden zorgden ervoor dat de klassementsritten, die voor een deel vergelijkbaar zijn met wat we in Spa voor de wielen geschoven zullen krijgen, er bijzonder moeilijk en zwaar bij lagen. In Haspengouw hebben we ons eigen tempo gereden. Dit weekend staat Timo Van Der Marel in Spa met een gelijkaardige Opel Adam als de onze aan de start waardoor ik wat scherper voor de dag zal moeten komen. Dat is goed want volgende week zal het tempo in de rally van de Azoren nog een pak hoger liggen. Maar laat ons eerst de opdracht in Spa tot een goed einde brengen