De laatste testen zitten er ondertussen alweer even op, maar hoe zit het nu eigenlijk met de teams en rijders? Zijn ze allemaal klaar voor het seizoen van 2019 of is er nog werk aan de winkel? Wij zochten het voor u uit.

Ferrari

De Italiaanse renstal ging tot het uiterste deze wintertesten als we naar de tijden kijken. Sebastian Vettel zette op de laatste dag 1:16.221 neer. Ook Leclerc Haalde een plaats in de top-3 binnen met 1:16.231. Ondanks de crash van Vettel zijn beide rijders heel erg enthousiast over de nieuwe wagen.

Mercedes

Het team had een solide wagen bij in Barcelona en kon een totaal van 1190 laps voltooien onder de Catalaanse zon. Hamilton was slechts 3 duizendsten trager dan Vettel en haalde met 1:16.224 de figuurlijke zilveren plak binnen. Maar er is nog veel werk aan de winkel volgens Bottas. Het team testte 2 verschillende voorvleugels en er is nog heel wat werk aan de winkel. Vooral in bochten mist de W10 nog downforce, waardoor de wagen nog niet naar behoren rijdt.

Red Bull

Bij Red Bull verliepen de testdagen minder vlot. Pierre Gasly parkeerde de wagen tot 2 maal toe in de muur en zorgde zo voor heel wat oponthoud voor het team. Vooral de crash op de voorlaatste dag zorgde voor veel problemen. De wagen was compleet vernielt en ook de volgende dag was een flop toen Verstappen slechts 29 rondjes kon voltooien door een probleem met de versnellingsbak.

Toro Rosso

Rookie Alexander Albon belandde tijdens zijn debuut in F1 in de grindbak. Verder verliep alles vlot voor het Italiaanse team. Ze hadden weinig tot geen problemen en haalden op de 4e dag zelf een toptijd binnen.

Renault

Nico Hulkenberg mag dan wel op de 5e plaats staan (1.16.843), toch verliep niet alles vlot voor het team. Ricciardo had op de 2e testdag een zware uitschuiver toen zijn DRS het begaf. Ook later tijdens de testdagen kampte de RS-19 met problemen waardoor het de beschikbare tijd niet ten volle kon gebruiken.

Alfa Romeo

Bij Alfa horen we een gelijkaardig verhaal. Tijdens een pitstop practice op dag 4 ging het mis. 1 wiel zat er niet goed op waardoor de wagen aan het einde van de pitstraat tot stilstand werd gebracht. Het team eindigde ook tijdens de tweede week enkele keren aan de kant. Niettemin is Kimi Raikkonen tevreden over de wagen en ziet hij veel potentieel in het komende seizoen.

Haas

Ook hier liep niet alles van een leien dakje. De wagen was vaak in de garage terug te vinden na elektrische problemen in week 1. De tweede week leek het alvast vlotter te gaan voor het Amerikaanse team. Het Amerikaanse team zou zelfs het middenveld kunnen leiden in 2019.

McLaren

McLaren liet alvast een grote indruk achter. Het lijkt erop dat ze na een rampzalig 2018 terug zijn van weggeweest. De MCL34 lijkt betrouwbaar en kent voorlopig weinig problemen, afgezien van een probleem met de koeling. Het team maakte er dan ook een statement van om elke dag als eerste de baan op te gaan.

Williams

Alle ogen waren angstvallig gericht op het team uit Grove. Met een wagen die nog niet klaar was haalden ze dan ook het hoofdnieuws in de autosport. Het team kon pas de laatste dag aan het echte werk beginne, maar liep hopeloos achter de anderen aan die al aan de snellere delen van hun programma zaten. Uiteindelijk konden ze nog heel wat goedmaken tijdens de 2e week. Toen werden maar liefst 479 rondjes gereden, maar het geluk was van korte duur. De laatste dag werd overgeschakeld op pitstops en opstellingen omdat de wagen al versleten was. Voor rookie George Russell is dit allesbehalve positief. Robert Kubica voelt zich maar voor 20% klaar voor de start van het seizoen.

Racing Point

Het werden anonieme dagen voor het team. Met een totaal van 625 laps verspreid over 2 weken waren ze het minst productief van allemaal. Vorig jaar verdwenen ze (toen nog Force India) uit het klassement nadat ze te kampen hadden met financiële problemen. Lawrence Stroll redde het team van het faillissement en gaf zijn zoon Lance Stroll een zitje voor komend seizoen. Zullen de problemen dan 2018 een rol blijven spelen? Dat zal de toekomst uitwijzen.

  1. Vettel (Ferrari) 1.16.221
  2. Hamilton (Mercedes) 1.16.224
  3. Leclerc (Ferrari) 1.16.231
  4. Bottas (Mercedes) 1.16.561
  5. Hulkenberg (Renault) 1.16.843
  6. Albon (Toro Rosso-Honda) 1.16.882
  7. Kvyat (Toro Rosso-Honda) 1.16.898
  8. Sainz (McLaren-Renault) 1.16.913
  9. Grosjean (Haas-Ferrari) 1.17.076
  10. Norris (McLaren-Renault) 1.17.084
  11. Gasly (Red Bull-Honda) 1.17.091
  12. Ricciardo (Renault) 1.17.114
  13. Raikkonen (Alfa Romeo) 1.17.239
  14. Stroll (Racing Point-Mercedes) 1.17.556
  15. Magnussen (Haas-Ferrari) 1.17.565
  16. Giovinazzi (Alfa Romeo) 1.17.639
  17. Verstappen (Red Bull-Honda) 1.17.709
  18. Perez (Racing Point) 1.17.791
  19. Russell (Williams-Mercedes) 1.18.130
  20. Kubica (Williams-Mercedes) 1.18.993

Foto’s: © Jens Mommens