Deze namiddag deed WRT in Hasselt met trots zijn deelname aan het Duitse Toerwagenkampioenschap DTM uit de doeken. In gezelschap van onder andere Limburgs gouverneur Herman Reynders, directeur Sven Prybilla van Circuit Zolder en Frederik Elsner van IDM, de promotor van DTM, kregen pers en genodigden tekst en uitleg.

Vincent Vosse en Kathleen Schurmans kozen Maurizio Leschiutta als technisch directeur voor het DTM project. Leschiutta is een Canadese Italiaan, geboren in Toronto, die op zijn curriculum kampioenschapsjaren met de Maserati MC12 GT1 heeft staan en ook nog technisch directeur was bij Ferrari in de F1.”Toen Vincent en Kathleen mij contacteerden vorig jaar en zegden dat ze een groot project op stapel hadden staan, overliepen we de vijf W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Wat is DTM, wie doet er aan mee, waar word er gereden en waarom doen we het?“, steekt hij van wal.

Waarom deelnemen?

DTM is een toerwagenserie, die zeer gericht is op de Duitse markt. Maar het zijn zomaar geen toerwagens, het zijn zeer specifieke prototypes, dus zeer moeilijk. Twee klassieke Duitse constructeurs, BMW en Audi nemen er aan deel en met Aston Martin komt er dit seizoen een partner bij die een concurrent wordt! Prestigieuze merken dus. Er wordt gereden over heel Europa, in vijf landen, tien verschillende meetings. Waarom zouden we deelnemen?

Het was een gelegenheid die zich voordeed om ons team te laten groeien en een sterkere positie in te nemen bij Audi. We werkten al samen met Audi en deze serie zou ons toelaten om ons kunnen te tonen. Het feit dat de technische reglementen veranderden voor 2019 maakte dat het speelveld mischien voor iedereen werd gelijk gemaakt. Een nieuwkomer als wij zou misschien een betere kans krijgen om deel te nemen. En tenslotte zal het ons zeker doen groeien op het vlak van know-how, technische vaardigheden en management, sponsoring en communicatie.”

Kneepjes van het vak leren en bedrijf laten groeien

Ons doel voor 2019 is in de eerste plaats de knepen van het vak leren. We reden nog nooit in DTM en gemakkelijk zal het niet worden. We moeten leren wat het betekent deel te nemen aan deze serie en hoe het racen is. WRT gaat een groot engagement aan wat betreft middelen, menselijk kapitaal en know-how. Wat we leren kunnen we gaan gebruiken in de andere series waaraan we deelnemen. En we willen opvallen. We willen dat Audi naar ons kijkt en concludeert dat we het in een eerste jaar nog niet zo slecht deden! We moeten onze business-to business ontwikkelen. We zijn tenslotte een bedrijf en we moeten begrijpen wat we kunnen doen om de mogelijkheden uit te breiden vor onze marketeers, sponsors en klanten in deze nieuwe markt. We moeten toekomstgericht denken, met de mogelijkheid om in 2020 misschien door te gaan naar de SuperGT in Japan, wat een nieuwe markt zou openen voor onze sponsors en klanten. En tenslotte willen we… een race winnen!

Ik begrijp dat Zolder een integraal deel is van de autosportcultuur in België Zij richtten vroeger de races ook in. Zolder wordt onze thuisrace en we zullen iest speciaals doen voor onze fans. Er zal een belangrijke coverage zijn in de media, niet enkel geschreven pers en radio maar ook televisie. En we willen uiteraard een nieuwe reeks successen bijschrijven op het palmares van WRT. We zijn een succesvol team en we willen dit verderzetten in deze nieuwe serie.

Rest er nu nog de rijders te kiezen maar daar werd nog geen tipje van de sluier opgelicht. In de wandelgangen gaan geruchten dat het rijders zouden kunnen zijn die de serie kennen, rijders uit de Audi rangen (uiteraard) en in andere wandelgangen maakt men gewag van het feit dat het waarschijnlijk geen Belgische rijders zullen worden. Maar dat mysterie wordt wellicht binnenkort opgehelderd.

(foto’s: W. Bouchez)