Het transferseizoen voor 2019 kondigde zich aan als een van de boeiendste van de afgelopen jaren. Vele toppers zaten immers ‘einde contract’. Uiteindelijk bleef er een redelijke status quo maar er zijn toch een aantal opvallende wissels.

Dani Pedrosa, bij Honda vorig seizoen een “de facto” nummer twee achter de onnavolgbare Marquez, ontsloot een transfermarkt die aan het afwachten was. Pedrosa kondigde zijn pensioen aan en dat leidde tot een zeer begeerde vrije plaats bij Honda. Die werd ingevuld door een Jorge Lorenzo die bij Ducati niet echt meer aan zijn trekken kon komen. Ironisch genoeg was hij vorig seizoen ondanks alles de sterkhouder bij de Italianen. Zijn plaats naast Dovizioso wordt ingenomen door een veelbelovende Danilo Petrucci.

En dan is er nog het Petronas team. Uit de grond gestampt op amper een jaar tijd en zij nemen de rol over van tweede team voor Yamaha terwijl Tech3 zich keerde naar KTM. De Oostenrijkers namen Zarco over in het fabrieksteam en hebben veel ambitie.

De teams zijn ondertussen bezig met de voorstelling van hun nieuwe machines en na een ultieme oefengalop op 23 februari in Qatar, vertrek het circus op 10 maart (GP Qatar) voor een kampioenschap over 19 manches!

Op de kalender voor het MotoGP seizoen 2019 weinig of geen verrassingen. De vernieuwingen moeten gezocht worden, niet zozeer in de kalender of circuitkeuze, maar wel in het aanbod over het volgende seizoen. Zo is er de lancering van de FIM Enel MotoE World Cup voor elektrische motoren en wordt er in de Moto2 de Honda motor vervangen door de nieuwe driecilinder Triumph.

Kalender 2019

10/03/2019 QATAR – Losail International Circuit
31/03/2019 ARGENTINIE – Termas de Rio Hondo
14/04/2019 USA – Circuit of the Americas
05/05/2019 SPANJE – Circuito de Jerez-Ángel Nieto
19/05/2019 FRANKRIJK – Le Mans
02/06/2019 ITALIE – Autodromo di Mugello
16/06/2019 CATALONIE – Circuit de Barcelona-Catalunya
30/06/2019 NEDERLAND – TT Circuit Assen
07/07/2019 DUITSLAND – Sachsenring
04/08/2019 TSJECHIE – Automotodrom Brno
11/08/2019 OOSTENRIJK – Red Bull Ring – Spielberg
25/08/2019 GR.BRITTANIE – Silverstone Circuit
15/09/2019 SAN MARINO – Misano World Circuit Marco Simoncelli
22/09/2019 ARAGON GP – MotorLand Aragon
06/10/2019 THAILAND – Chang International Circuit
20/10/2019 JAPAN – Twin Ring Motegi
27/10/2019 AUSTRALIE – Phillip Island Circuit
03/11/2019 MALEISIE – Sepang International Circuit
17/11/2019 VALENCIA GP – Circuit Ricardo Tormo

(foto: motogp.com)

Alma Pramac Racing
(Jack Miller, Francesco Bagnaia)
Miller kende bij het Ducati klantenteam hoogtes en laagtes verleden seizoen. Net teveel valpartijen, de foutjes op cruciale momenten…maar hij kan evengoed moordend snel zijn. Een hele kluif dus voor Moto2 kampioen Francesco Bagnaia, die vorig seizoen wel toonde goed met druk te kunnen omgaan.

Aprilia Racing Team Gresini
(Andrea Iannone, Aleix Espargaro)
Aleix zal zich moeten opwerpen tot teamleader want met Iannone krijgt hij er een gevaarlijke klant bij. De Italiaan kon met de Suzuki vorig seizoen net niet aanknopen met de top en zal er nu op uit zijn zich te bewijzen met de Aprilia.

Ducati Team
(Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci)
Ondanks zijn fysiek kon de “zwaardere” Petrucci zich geregeld aan de kop mengen in de gevechten om de leiding. Hij schitterde meermaals vorig seizoen in het Ducati klantenteam maar zal nu moeten afrekenen met een meedogenloze Dovizioso, kind aan huis bij de Italiaanse renstal. “Desmodovi” zal het speerpunt worden van de campagne van Ducati. Kan hij nog maar eens de druk aan?

KTM Tech 3 Racing
(Hafizh Syahrin, Miguel Oliveira)
Na een lange samenwerking met Yamaha gaat Tech3 nu de weg op van KTM. Syahrin zal moeten bevestigen want hij was vorig seizoen nogal bleekjes. Miguel Oliveira greep naast de Moto2 titel maar toonde wel dat hij klaar was voor de koningsklasse.

LCR Honda
(Takaaki Nakagami, Cal Crutchlow)
Bij het Honda klantenteam blijft alles bij het oude. Waarom niet eigenlijk. Crutchlow toont zich geregeld aan de kop en mengt zich in de gevechten met de toppers. Nakagami is de man van de eenmalige acties en houdt de Japanse sponsors rustig.

Petronas Yamaha SRT
(Fabio Quartararo, Franco Morbidelli)
Een nieuw team. Een jong team. Ook bij de rijders. Morbidelli verteerde de overstap van Moto2 naar de Grand Prix goed. Hij tekende present in zijn eerste jaar en krijgt nu het gezelschap van Quartararo, nog een belofte die volop in stijgende lijn gaat.

Reale Avintia Racing
(Karel Abraham, Tito Rabat)
Het werd vorig jaar gaandeweg duidelijk dat Xavier Siméon geen zitje meer zou hebben in het MotoGP team in 2019. Tito Rabat verbaasde er meer dan één in de paddock. Hij zal na zijn kwalijk ongeval vorig seizoen de draad weer moeten oppakken naast ‘oudgediende’ Abraham.

Red Bull KTM Factory Racing
(Johann Zarco, Pol Espargaro)
Zarco zat al een tijdje in het vizier van de fabrieksteams. Vorig jaar deemsterde hij wat weg na een veelbelovende start maar uiteindelijk kon hij toch KTM overtuigen. Hij zal moeten afrekenen met de ervaring van Pol Esparargo.

Repsol Honda Team
(Marc Marquez, Jorge Lorenzo)
Dit moet het schokteam van 2019 worden. In hoeverre kan Marquez omgaan met een nieuwe teamgenoot die ambitieus en strijdvaardig is? En kan Lorenzo zich makkelijk inpassen in een team dat rond kopman Marquez draait? Kan Lorenzo optornen tegen het monument Marquez?

Team SUZUKI ECSTAR
(Joan Mir, Alex Rins)
Suzuki heeft potentieel een topmachine. Rins liet vorig seizoen mooie dingen zien. Met het vertrek van Iannone moet hij nu het Suzuki fabrieksteam sturen met naast zich het beloftevolle talent Joan Mir…

Yamaha Factory Racing
(Maverick Viñales, Valentino Rossi)
Rossi blijft de legende bij het leven in dit team. Met Viñales op de tweede motor kiest het team voor de status quo. Na de heropstanding in de tweede helft van 2018 moet er nu vooruitgang worden geboekt en vooral Viñales moet terug op het voorplan komen.