Het autosalon wordt vandaag nog bezocht door de media en door de koning. En vanaf morgen gaan de deuren open voor het grote publiek. Het is en blijft een hoogmis voor de automobiel in België en het is dan ook niet verwonderlijk dat er een weerslag is op het leven van jan-met-de-pet.

De autosalon-koorts neemt vanaf het begin van januari toe. Dat merkt u bij uw dealership waar bij alle merken de “saloncondities” weer uithangen. En u merkt het aan uw brievenbus, die uitpuilt van de brochures van alle mogelijke auto- en motormerken.

Maar het gaat verder dan dat. Zo kan u bij de banken omstreeks deze tijd de goedkoopste autoleningen ooit krijgen. Dat gaat van 0.65% bij Argenta tot 0.99% bij ING (in beide gevallen wel voor ecologische wagens) met daartussenin alle andere grote spelers.

Vandaag lanceerde de Vlaamse overheid dan de groepsaankoop voor elektrische wagens. Ondanks alle premies geraakt de verkoop van de elektrische wagen in België niet van de grond. Het initiatief van de Vlaamse overheid moet een duwtje in de rug worden. De voorstellen gaan van de Peugeot Ion, met 16.652 euro de goedkoopste van het lot, over de Renault Zoe en Nissan Leaf tot de Hyundai Kona, met 34.149 euro de duurste in de reeks.

Automobielfederatie Febiac, organisator van het Salon, reageerde kritisch. Zij geloven dat de overheid zich niet aan de marketing van de wagens moet overgeven maar zich eerder zou moeten concentreren op het fiscaal aantrekkelijk maken van schone technologie.

Niet klimaatneutraal, wel koolstofneutraal

De Vlaamse overheid, bij monde van minister Lydia Peeters, wil met de actie de verkoop van elektrische wagens van 1.9% nu naar 7.5% brengen in de toekomst. Voor veel consumenten blijft de dure aankoopprijs een struikelblok. Bovendien zijn de wagens niet klimaatneutraal. Maar wie ‘koolstof neutraal’ wil zijn heeft weinig andere alternatieven vandaag dan de elektrische wagen.

Op de groepsaankoop kan men nog inschrijven tot 15 mei.

(foto: cc0/ creative commons)