Sam Dejonghe is onze derde columnist, niet uit een rallywagen, maar wel van op circuit… Naast een snelle racer, is Dejonghe ook een man met een duidelijke pen en die pen dopt hij in de inkt voor de lezers van autosportwereld.be

Het is donderdagavond, 22u43 en ik zit op de laatste vlucht vanuit Casablanca, met bestemming Marrakesh. Mijn vlucht vertrok niet vanuit België, maar wel vanop London Heathrow. Engeland is zowat mijn tweede thuis geworden het afgelopen jaar. Banbury meer bepaald, een klein weinigzeggend dorpje op een half uurtje van de studentenstad Oxford. Weinigzeggend, omdat er letterlijk niets te beleven valt, behalve autosport dan, en daarom ben ik er graag. Je kan eigenlijk zelfs beter zeggen dat ‘autosport’ mijn thuis is, en waar ze mij dus ook brengt, daar voel ik mij goed.

Voor diegenen die mij nog niet kennen, ik ben Sam Dejonghe, Antwerpenaar (en ja ik zie nu de helft van de mensen die dit lezen al met de ogen rollen, bedankt, daar doe ik het voor) en autocoureur. Autosport is mijn passie, eigenlijk al van zolang ik het mij kan herinneren. En het is dus nu ook mijn job, en dat mag je gerust een voorrecht noemen. Momenteel zit ik in mijn tweede seizoen als officiële test-en development piloot voor Mahindra Racing in de Formula E, een redelijk nieuw kampioenschap met elektrisch aangedreven eenzitters.

Die laatste woorden na de komma zorgen bij menig ‘petrolhead’ voor frustratie. Formula E is inderdaad geen Formule 1, dat is net heel het punt van de klasse. Ze racen inderdaad enkel in het centrum van wereldsteden en ja ook het geluid is anders, compleet anders zeg maar. Qua snelheid kan het zich nog niet meten aan de ‘pinnacle of motorsport’.. maar in Formula E vind je enkel toprijders, topteams én nog belangrijker, een waslijst constructeurs. Bekijk dan nog de lijst namen en je begrijpt waar ik naartoe wil.

Je kan inderdaad kanttekeningen plaatsen bij alles wat vandaag de dag ‘electrisch’ is, zowel commercieel als in de sport en natuurlijk is er nog een hele weg te gaan. Een ding moeten we toch met z’n allen toegeven: waarom niet proberen de wereld groener en meer sustainable te maken? Ik hoop dat niemand dat niet wilt. Natuurlijk vraagt dat tijd en geduld, maar ik heb veel respect voor, en vertrouwen in, iedereen die het wil proberen. Ambitie en visie om verandering te initiëren, en dat voor de weg die we dienen te volgen!

Marrakesh dus. Het is het tweede raceweekend van seizoen 5 in de Formula E en net zoals vorig jaar zal ik op zondag, daags na de race, mij een hele dag in de cockpit van de GEN2 onderdompelen. GEN2, dat is de tweede generatie Formula E wagens. Mahindra Racing, niet alleen een fantastisch team, maar ook een topteam in dit kampioenschap, zet mij in tijdens de officiële Rookie Test. Onze tweede wagen zal overigens bestuurd worden door Sergey Sirotkin, die er net een jaartje bij Williams heeft opzitten in de Formule 1. Een dag op het scherp van de snee, werken met topingenieurs, alles uitgemeten tot op de millimeter. Een dag van ontwikkelen, testen, voelen, hard rijden, nog meer testen en nog harder rijden en dit alles op mijn manier trachten te vertalen naar iets waar Mahindra Racing beter van wordt. Dat is dus wat ik zondag ga doen. En genieten, dat ook.

Wordt vervolgd.

Sam