Zes weken na de lancering van de Coupé gaat alle aandacht naar de 911 Cabriolet. De open 911 bouwt voort op een decennialange traditie, die begon in september 1981 met de onthulling van het prototype van de eerste 911 Cabriolet op het internationale autosalon van Frankfurt (IAA). Zowel de klanten als de fans waren er onmiddellijk wild van.

De eerste open 911-afgeleide rolde in 1982 van de productielijn en sindsdien is deze versie nooit meer uit het modelgamma verdwenen. De cabriovariant van de legendarische sportwagen wordt in 2019 met ongebruikelijk veel luister op de markt gebracht. Hij krijgt alle innovaties van de Coupé en voegt daar nog een aantal cabriospecifieke elementen aan toe, zoals een nieuw hydraulisch systeem dat de kap sneller dan ooit opent en sluit.

Het nieuwe model behoudt de moderne lijnen van de Coupé, al blijft het onmiskenbaar een Porsche 911 in cabriovorm. De volledig automatische stoffen kap heeft een geïntegreerde glazen achterruit, terwijl de kapstructuur magnesium oppervlakte-elementen of ‘bogen’ omvat, die daadwerkelijk voorkomen dat het dak als een ballon gaat zwellen bij hoge snelheden. Het dak kan rijdend worden geopend of gesloten bij snelheden tot 50 km/u. Nieuwe hydraulica korten de openingstijd in tot zo’n 12 seconden, terwijl een elektrisch uitschuifbare winddeflector garandeert dat de hals van de inzittenden wordt behoed voor de wind.

De 911 Cabriolet is van bij zijn commercialisering verkrijgbaar als Carrera S met achterwielaandrijving en Carrera 4S met vierwielaandrijving. Beide versies doen een beroep op een 2.981 cc grote zescilinder-boxermotor met 331 kW (450 pk) bij 6.500 t/min en een koppel van 530 Nm tussen 2.300 en 5.000 t/min. De efficiëntie van de aandrijflijn is toegenomen en de uitstoot is verminderd dankzij een verbeterd injectieproces. Verder zijn nog andere optimaliseringsmaatregelen genomen, zoals een nieuwe lay-out voor de turbo’s en het koelsysteem voor de inlaatlucht. Het vermogen wordt overgebracht via een nieuw ontwikkelde versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verhoudingen. De Carrera S accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden (met het optionele Sport Chrono Package: 3,7 seconden) en haalt 306 km/u. De Carrera 4S heeft een topsnelheid van 304 km/u en sprint van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden (met het optionele Sport Chrono Package: 3,6 seconden).

Dankzij de nieuwe positie van de motorsteunen heeft de Cabriolet een nog hogere torsiestijfheid dan zijn voorganger. Voor het eerst is het Porsche Active Suspension Management-sportonderstel (PASM) verkrijgbaar voor de 911 Cabriolet. Dat gebruikt hardere en kortere veren, stijvere antirolstangen voor- en achteraan en een met 10 millimeter verlaagde ophanging. Die aanpassingen geven de 911 een neutraler rijgevoel en een gunstigere gewichtsverdeling.

Koetswerkdesign geïnspireerd op vorige 911-generaties

De nieuwe 911 Cabriolet oogt breder, meer zelfverzekerd en gespierder dan zijn voorganger. De bredere vleugels overkappen wielen van 20 duim vooraan en 21 duim achteraan. De achterwielaangedreven versies hebben voortaan een even breed koetswerk als de bestaande vierwielaangedreven modellen. De achteras is 44 millimeter breder. De voorkant – in de regel 45 millimeter breder – doet een traditioneel kenmerk van vorige 911-generaties herleven: een naar voren doorgetrokken kofferklep met een duidelijke centrale ‘verzinking’ naar de voorruit toe. Beide elementen verlengen de neus van de auto en geven hem een meer dynamische uitstraling.

De achterkant van alle modellen wordt gedomineerd door de gevoelig bredere, uitklapbare spoiler en de doorlopende, naadloze en elegante lichtstrip. Met uitzondering van het voorste en achterste deel is voortaan het volledige koetswerk van aluminium gemaakt.

Hertekend interieur met heldere lijnen

Het interieur is kenmerkend, met een dashboard dat wordt bepaald door zuivere, rechte lijnen en dieperliggende wijzerplaten. Net zoals in de oorspronkelijke 911 overspant het nieuwe dashboard de volledige breedte tussen twee horizontale zijelementen. Naast de centraal opgestelde toerenteller geven twee dunne, frameloze beeldschermen informatie aan de bestuurder. Het centrale scherm van het Porsche Communication Management (PCM), dat voortaan 10,3 duim groot is, kan snel worden bediend zonder de aandacht af te leiden.

 

Gesofisticeerde rijhulpsystemen vergroten veiligheid en comfort

In wereldpremière heeft Porsche de Wet Mode ontwikkeld, die deel uitmaakt van de standaarduitrusting. Deze functie detecteert water op de weg, past de controlesystemen desgevallend aan en waarschuwt de bestuurder, zodat die de auto kan instellen op veiligheid via een druk op een knop of via de modusschakelaar op het stuurwiel (Sport Chrono Package). Het eveneens standaard waarschuwings- en remhulpsysteem met camera’s detecteert wanneer er gevaar dreigt op een aanrijding met voertuigen, voetgangers of fietsers en activeert indien nodig een waarschuwing of een noodremprocedure. Een parkeerassistent met achteruitrijcamera vervolledigt de standaarduitrusting van deze Cabriolet. Tot de optiemogelijkheden van de 911 behoren onder meer Night Vision Assist met warmtecamera en een adaptieve snelheidsregelaar met automatische afstandsbewaring, stop-and-go-functie en inschakelbare passagiersbescherming.

De basisprijzen voor ons land bedragen 137.915,80 euro voor de 911 Carrera S Cabriolet en 145.901,80 euro voor de 911 Carrera 4S Cabriolet, inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De nieuwe modellen kunnen nu worden besteld.