Dakar 18 is een realistische simulatie van de Dakar rally, het grootste rally-raid (of cross-country zo u wil) evenement van de wereld. Voelden wij het zand tussen onze tenen en de pijn in onze rug? Lees even mee.

The official game”, zo staat er gestempeld op het doosje. Dakar 18 is dan ook een poging om zo getrouw mogelijk de beleving van deze beroemde rally, editie 2018, na te bootsen. Uitgever Deep Silver schuift een realistisch navigatiesysteem naar voren, realistische “physics” en een foto-realistische, open wereld. Dat laatste is zonder meer het indrukwekkendste kenmerk van deze sim.

Zonder Belgen…

Wat kan je verwachten? Een keuze uit alle deelnemende klassen met motoren (KTM, Honda, Yamaha, Husqvarna), auto’s (Peugeot, Mini, Toyota, Renault en Mitsubishi), vrachtwagens (Kamaz, Maz, Tatra, Renault, en MAN) en ook de quads en de “utility” vehicles (lees: buggy’s), al zijn die beperkt tot de Yamaha Raptor quad en de XtremePlus Polaris. De keuze van de bemanningen is ook beperkt tot de “officiële” rijders… geen Belgen. Pech dus voor wie eens een ommetje  wilde maken met bijvoorbeeld Tom Colsoul.

Bij het lanceren van de game krijg je de tutorial voorgeschoteld waarin er een karrenvracht aan info wordt afgehaspeld over waypoints, CAP kompas en roadbook. Even slikken… Er is trouwens een uitgebreid trainingsmenu dat je in vijf lessen de kneepjes bijbrengt van het rijden in de woestijn. Maar geen nood. Bij “nieuw game” zorgt je ervoor dat je “rookie” kiest (eerder dan “competitor” of “legend”) en dan krijgt je er een “waypoint wijzer” bij in de vorm van een bolletje op het kompas. Het vermijdt in alle geval dat je in het begin hopeloos verloren rijdt.

Vind de panfluit!

En verloren rijden kan in alle geval! Want de game is “open world”, en dat betekent dat je schier eindeloos kan rondrijden, van de duinen in de woestijn tot het strand aan de Stille Oceaan. Er werd 15,000 km² gemodelleerd! Voor de lol reden we eens in de verkeerde richting op de asfaltweg. Na meer dan 90 kilometer op een tweevaks-baan doorheen woestijn en bergen vonden we het welletjes. Leuker was dat we ergens een verlaten racebaan vonden, en dus met onze Toyota jeep zomaar rondjes konden rijden. Nog een leuke feature is het feit dat je ook het voertuig kan verlaten en rondwandelen, met of zonder helm! Met “explore” kan je de aparte proeven ontdekken en er is ook nog een “schattenjacht”. De “treasure hunt” laat je op zoek gaan naar voorwerpen in de gigantische open wereld. Maar wat het zoeken naar panfluiten, cowboyhoeden, inca symbolen en zelfs een voetbal bijbrengt is onduidelijk (tenzij het verkennen van het uitgestrekte terrein).

Maar het hoofddoel blijft de Dakar uitrijden en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De navigatie (zeker in competitor modus), noodzaakt een zekere concentratie. Met de Playstation versie zijn de roadbook aanwijzingen niet steeds goed te zien als je ver van de tv zit. Maar de duikvluchten van de toppen van de duinen naar de zanderige dalen zijn soms spectaculair. Geen voer dus voor wie last heeft van enige wagenziekte.

Een blijver? Deze sim haalt het waarschijnlijk niet van GT Racing, WRC7 of van de eerder arcade aandoende Need for Speed, daarvoor is het te specifiek, te weinig flitsend en waarschijnlijk net te veeleisend. Liefhebbers van snelle actie zullen zich gauw vervelen in de eindeloze zandvlaktes. De uitdaging ligt immers deels elders. Maar voor de liefhebbers van deze woestijnrally is het een aanrader. Snelheid en oriëntatie vormen de sleutel tot succes.

Samengevat:
ontwikkeld door Bigmoon Entertainment
uitgegeven door Deep Silver in september 2018
platformen: PlayStation 4, Xbox One en computer (Microsoft Windows)
gebruikt de Unreal 4 engine van Epic Games

Leuk bevonden:
+ vrije “open world”
+ roadbook en kompas
+ goede moeilijkheidsgraad

Kon beter:
– enkel fabrieksteams
– grafische uitwerking op PS4 algemeen, en glitches bij gebruik van de quads
– lange laadtijden