Frank Werner lukte dit jaar een ongewoon exploot: hij werd de VAS regionale rallykampioen in de divisie 3 en ook de kampioen in de Flanders International Rally Challenge, maar dan wel… als copiloot.

In het regionale rallykampioenschap staat de Divisie 3 voor “de grote jongens”. Ze groepeert WRC, R2, R3, R4 en R5 wagens evenals groep A, groep M, Super 1600, Super 2000 en GT wagens op competitiebanden. De concurrentie is zwaar in elke van de aparte rally’s maar het kampioenschap valt zelden in handen van de nationale toppers die de dagzege nastreven. Wie wordt dan wel kampioen? Wel iemand als Frank Werner die samen met de Ier John Reddington in de eigenzinnige Ford Escort Millington en met Tom Ceuppens in de krachtige BMW 1 deelneemt aan de vele rally’s van het kampioenschap en dan ook nog steeds veel punten scoort.

Wat zag je als jouw moment in 2018?

Een reglementswijziging zorgde ervoor dat ik punten kon pakken binnen de VAS competitie. Ik reed dikwijls met Engelsen die niet gehouden waren aan het gesloten wagenpark na de wedstrijd, maar die dan ook geen punten pakten. Dat veranderde dit jaar. Met de Escort geregeld in het algemene klassement tussen de R5’s en de 4×4 staan was toch wel een apart gevoel. Het is dan wel een Millington, met sequentiële bak, maar vergeet niet dat we een tweewiel aangedreven wagen blijven. In Koekelare bijvoorbeeld eindigden we als 9de in een top 20 die vol stond met vierwiel aangedreven auto’s.
“Het was me een grote voldoening om in mijn eerste “puntenseizoen” meteen de titel te halen. Ik ben namelijk al bezig van Wervik 1991 en dus vierde ik dit jaar mijn 25ste seizoen!

Wat zijn de plannen voor 2019?

Voorlopig zie ik drie mogelijkheden. Afbouwen, want 20 rallyweekends in een jaar is toch veel, verder gaan zoals ik bezig ben ofwel andere aanbiedingen bekijken en eens iets anders doen. Met een andere rijder, of een andere wagen. Een R5 verhaal zou ik mooi vinden.

(wb/foto: L.Deschuyttere)