De Moustache Classic wordt blijkbaar een zaak voor de routiniers. Naast Jamar en Vanherk (2014,2015 en 2017) worden nu ook Eysermans en Poulmans stilaan de heersers van de wegen rondom het Limburgse Bocholt! Na 2016 konden laatstgenoemden tot hun eigen verbazing opnieuw met de begeerde beker naar huis.

In deel 1 van de rit, die door de teams zeer geliefd is maar als moeilijk wordt bestempeld leken we op weg naar een Nederlandse zege. Toegegeven, Alexander Leurs en Ad Van Der Werf op de Opel Ascona A zijn niet de eersten de besten, maar amper 20 punten, dat was na een moeilijke openingsetappe toch wel een zeer scherp resultaat! Opvallend, alweer een verbazingwekkende sterke prestatie van de amper 14-jarige Bram Babeliowsky, die deze keer naast routinier Henrik Jaeken zat en de Corsa A als tweede binnenloodste.  Tim Claeys en Jorden Boone, het enige team dat RT 1 met nul strafpunten wist af te leggen, stonden derde na deel 1.

Leurs-Vandewerf en Claeys-Boone wisten zich ook in deel 2 in de top te handhaven met respectievelijk een derde en vierde plaats. Jaeken-Babeliowsky moesten afhaken na een resem gemiste controles. De afsluitende bemande stempelcontrole aan de achteringang van het Parochiehuis werd door slechts 25 teams gevonden en zorgde voor een schifting in het klassement. Het leek er dan op dat de posities vast lagen want deel 3 was door de organisatie aangekondigd als “eenvoudig”. Maar dat werd niet door alle teams zo ervaren! Leurs-Vandewerf maakten een onbegrijpelijke beginnersfout door de straatnaam van de “Brugstraat” in drie aparte vakjes te noteren. Ze verloren de leiding en tuimelden naar de vierde plaats. Een scherprijder werd noch door hen noch door Claeys-Boone gezien, en dat betekende dat het “jongerenduo” ook niet met het goud ging lopen. Zij werden uiteindelijk derde. Twee teams waren dan nog in de running voor de zege. Zowel Jamar-Vanherk als Eysermans-Poelmans dienden een controlekaart in met daarop een perfecte nulscore voor deel 3! Verrassend want geen van de beide teams waren bijzonder sterk gestart. Tot zijn eigen verbazing besloten Jamar en Vanherk op de rode Porsche als tweede, en winnaar van de categorie Oldtimers, terwijl een al even verbaasd duo Eysermans en Poulmans op de Subaru Impreza de grootste beker in ontvangst mochten nemen en uiteraard ook de categorie Youngtimer wonnen.  Bij de Toertimers ging de zege naar het duo De Weerdt-Lauwers die 11de algemeen eindigde.

In het kampioenschap maakte het niet zoveel meer uit. Sterker nog, omdat ze geen drie resultaten kunnen voorleggen over het seizoen staan Jamar en Vanherk zelfs niet genoteerd in de eindafrekening. Karel en Korneel Vandoorn, de Volvo 240 boys, hadden aan een 7de plaats in Bocholt genoeg om de titel veilig te stellen. Al werd het uiterst krap want ze haalden het uiteindelijk met 167 punten… net zoveel als Buelens en Bersipont in de Volvo Amazone (vijfde in Bocholt). Met elk ook één zege op hun naam was het dan uiteindelijk de vierde plaats in de Leeuwenrit, de openingsmanche begin maart, die de balans in de richting van de Vandoorn broers deed overhellen! De titel in de klasse Oldtimer kan misschien een troost wezen voor Buelens en Bersipont, want binnen de klasse waren zij dan weer duidelijk beter dan de Vandoorns. Philippe Vallaeys en Caroline D’Haese pakten met de VW Golf de titel in de klasse Toertimer, bij verstek want ze waren aan de slag in de “6 Uren van Kortrijk”, terwijl Eysermans en Poulmans de titel bij de Youngtimers binnenhaalden.

Het VAS Classic seizoen zit er weer op. Mogen we zeggen dat de gevestigde waarden bevestigden? Uitkijken maar naar het volgende seizoen want als wij het goed hebben gezien dan staat er nieuw jong talent aan de deur te kloppen. De teams die ervaring kunnen koppelen aan jeugdig enthousiasme zullen volgend seizoen hoge ogen gooien.

(vas pers/foto: Peter Bouvin)