Wat een vreemde beslissing zonder veel uitleg… Gisteren kregen we het nieuws dat het Black Falcon Mercedesteam met Luca Stolz, Maro Engel en Yelmer Buurman alsnog de winnaar van de Blancpain GT Series Endurance Cup 2018 werd. De wagen kwam in Barcelona als eerste over de meet met zelfklevende tape op de luchtinlaat, wat tegen het technisch reglement indruist… en werd onder voorbehoud uit de uitslag geschrapt. Het was een identieke inbreuk op het reglement als eerder dit seizoen op de Audi R8 LMS van Team WRT tijdens de 24 Uur van Spa. Dries Vanthoor verloor toen zijn polepositie en de R8 van WRT kreeg een hoop ballast mee. Black Falcon komt er vanaf met 5.000 euro boete…

Team WRT bevestigt ons in een mail dat de inbreuk identiek was en wenst verder geen uitleg te geven op het gebeuren, maar het roept wel erg veel vragen op. Waarom komt team A weg met een boete, zonder verdere sportieve gevolgen – en met een titel als kers op de taart – en werd team B bestraft met het verlies van een polepositie in de belangrijkste GT-race van de wereld en kreeg de auto ook nog eens extra gewicht voor de race mee? Twee maten en gewichten, letterlijk en figuurlijk, in een kampioenschap waar verder tot in het absurde de Balance of Performance wordt toegepast. Vergeten we niet dat bijvoorbeeld ook de pitstops, toch een sleutelelement in uithoudingsraces, aan banden werden gelegd, wat opnieuw een stevig nadeel voor de troepen van Audi en dus ook WRT betekende.

Het is zonder meer een bevreemdende zaak, die vragen oproept, vragen die de promotor niet graag krijgt en hoort, want autosportorganisatoren houden nu eenmaal niet van (gerechtvaardigde) kritiek. Het is dan ook afwachten hoe lang het duurt, vooraleer we – naar het voorbeeld van een ander medium en een ander internationaal kampioenschap – bedreigd zullen worden met schrapping van de medialijsten… In autosport is persvrijheid nu eenmaal minder zeker dan in de normale samenleving.