Autoclub Noordzee is aan zet voor de organisatie van de Garnalenrit, de volgende manche van het VAS rittensportkampioenschap. Al enkele jaren is het handelsmerk van de jonge ploeg het op poten zetten van een uniek parcours. Met Bjorn “Belgian Westhoek Classic” Vanoverschelde als parcoursuitzetter, weten de deelnemers dat ze op pad gaan voor een niet alledaagse rit.

Een eerste belangrijke wijziging is de nieuwe startlocatie. “Met het succes van de rit en het toenemende aantal deelnemers was de locatie in Lichtervelde te beperkt geworden“, vertelt Pieter D’Hoore van AC Noordzee. “Het wedstrijdcentrum is nu in het gemeentecentrum van Wingene, op een boogscheut van rallystad Tielt en aan de rand van de bostrajecten. Het Gemeenteplein het West-Vlaamse Wingene, waar er op de markt voldoende parkeergelegenheid is.

Het creëren van een wedstrijd die doet terugdenken aan de RAC in Groot-Brittannië is het stokpaardje voor uitzetter Bjorn Vanoverschelde, die het deelnemersveld dan ook graag richting de vlakbij gelegen Beernemse bossen stuurt. En als hij zegt dat ze baantjes ontdekten die zelfs niet op Google maps te vinden zijn, dan weten de deelnemers dat ze voor een lange avond en een moeilijke opdracht staan.

De wedstrijd komt op gang met een kort verbindingstraject om het centrum van Wingene rustig te verlaten en de tripmaster af te stellen. De locatie van de eerste tijdscontrole blijft strikt geheim tot de wedstrijddag zelf, net zoals het roadbook van de eerste etappe, dat pas uitgereikt zal worden bij die tijdscontrole ‘te velde’! De eerste etappe is een korte opwarmingsronde voor de deelnemers uit de recreatieklasse terwijl de deelnemers uit toerisme en de sportklasse aan de slag mogen op een stafkaart van… 1978!”, aldus Vanoverschelde.

Bosetappe in RAC stijl

Na de regroup in centrum Wingene volgt dan de onvermijdelijke bosetappe. “Die gaat ook dit jaar weer in rechte lijn doorheen de bosdreven voor quasi de gehele etappe. Het nieuwe wedstrijdgebied kent niet alleen geasfalteerde boswegen of goed berijdbare gravelwegen maar ook enkele stroken kassei. Een waar genot voor de piloot terwijl de navigator alle aandacht zal kunnen gebruiken om de juiste weg te vinden in de duisternis. Wederom hoeft het roadbook niet ingewikkeld te zijn om voor voldoende spanning te zorgen op de wegen die veelal niet voorzien zijn van straatverlichting en bedekt zijn met een pak herfstbladeren.

Maar ook plezier en het feit dat de deelnemers de wedstrijd ook daadwerkelijk kunnen uitrijden, is iets wat Bjorn Vanoverschelde nauw aan het hart ligt. Bij de  administratieve controle krijgen de deelnemers dan ook een overzichtsblad met hulpcoördinaten waardoor ze opnieuw op de juiste route geraken indien hun team in moeilijkheden verzeild geraakt.

Toeschouwers die zin hebben in een ouderwetse nachtrally kunnen de week voor de wedstrijd op de site van AC Noordzee een aantal publiekspunten vinden. Op zaterdag 27 oktober gaat de eerste deelnemer van start voor de eerste etappe van 20 kilometer aan het parochiehuis op de markt in Wingene om 19u15. Vanaf 21u00 wordt de tweede etappe van een goede 80 kilometer aangevangen en omstreeks 23u30 worden de terugkerende wagens aan de aankomst verwacht.

(VAS press)