De Belgische zonnewagen heeft haar eerste bergetappe in Chili tot een goed einde gebracht. Na de eerste 1300 hoogtemeters staat het studententeam van de KU Leuven nog steeds op de eerste plaats van de Carrera Solar Atacama, de meest extreme race voor zonnewagens.

De upgrades aan de zonnewagen hebben vandaag hun nut bewezen.

Lagere versnelling

Het Punch Powertrain Solar Team heeft hun zonnewagen, de Punch 2, een aantal upgrades gegeven om vlot en veilig de bergen door te trekken. Een van deze verbeteringen was de nieuwe motor met twee versnellingen. De elektromotor van de zonnewagens heeft normaal maar een enkele versnelling. De nieuwe motor heeft twee verschillende configuraties waartussen gewisseld kan worden, namelijk de lage en de hoge versnelling. Met de lage kan de auto minder snel rijden, maar wel meer kracht leveren.

Om de berg op te geraken zijn we van versnelling gewisseld: we hebben een versnelling lager geschakeld om zo meer vermogen te kunnen leveren,” vertelt Kris Cornelissen, motorverantwoordelijke uit Brasschaat. Dankzij de nieuwe motor is de eerste bergetappe goed verlopen en vormt deze dag een geslaagde test voor de vele hoogtemeters die nog zullen volgen. Het team staat op dit moment eerste. Hopelijk kunnen ze deze positie aanhouden.

Vierde Solar Stop

Het team heeft ondertussen al vier van de veertien Solar Stops afgelegd. Bij een Solar Stop moet de wagen verplicht dertig minuten stil staan: zo kunnen de piloten wisselen en kan de batterij bijgeladen worden door de zon. Op de vierde stop in Copiapó, de laatste van de dag, was er een festival rond zonne-energie aan de gang. Een zonnewagen is geen alledaags beeld op de Chileense wegen, dus de Belgische zonnewagen kreeg veel bekijks. In een land vol hernieuwbare energie maar slechts weinig elektrische voertuigen, hoopt het team dat de Punch 2 een inspiratiebron kan vormen voor de mobiliteit van de toekomst.

(persbericht met foto’s van Geert Vanden Wijngaert)