Nicolas Vandierendonck en zijn teamgenoten Filip Teunkens en Johan Vannerum hebben een sterk seizoen in het Belcar Endurance Championship bekroond met de titel in de Belcar 3-klasse. In hun Selleslagh Racing Team Mercedes-AMG GT4 eindigde het trio als derde in de slotwedstrijd van het seizoen te Circuit Zolder, verreden in het voorprogramma van de finale van het Europees Kampioenschap NASCAR en onder een stralende herfstzon.

Independent Motorsports heeft het Belcar Endurance Championship seizoen 2018 uitgewuifd met een nieuw podium, het vijfde op zes verreden races dit seizoen. Het West-Vlaamse team kleurde de wedstrijd, reed lange tijd aan de leiding, maar moest finaal de duimen leggen voor de latere kampioen, Belgium Racing. Independent Motorsports verzekert zich met de behaalde podiumplaats wel van de titel van vice-kampioen in de Belcar 1-klasse.

Deze quotes komen uit persberichten en Autosportwereld.be is niet verantwoordelijk voor de inhoud, noch voor de taalfouten.

Nicolas Vandierendonck kampioen in Belcar 3

We zijn het seizoen gestart met een nieuwe wagen en hebben de eerste races wat moeten wennen aan de wagen”, vertelt Nicolas Vandierendonck. “Naarmate het seizoen vorderde, ging het steeds beter en beter, met de klassezege in de 24 Hours of Zolder als één van mijn persoonlijke hoogtepunten. Dankzij die zege konden we ook doorstoten naar de leiding in de tussenstand, waarbij we bij de voorlaatste wedstrijd in Spa onze voorsprong nog konden uitdiepen. De opdracht dit weekend was dus heel simpel: de titel!

We hadden ons echter voorgenomen de wedstrijd aan te vatten zoals elke andere race. Mijn teamgenoot Filip nam de start en nadat hij een kleine minuut voorsprong had opgebouwd op onze dichtste concurrent voor de titel, gaf hij het stuur door aan mij. Ik heb in mijn stint die voorsprong kunnen uitbouwen tot bijna een volle ronde, waarna Johan de eer kreeg om de Mercedes-AMG GT4 over de meet te loodsen. We hadden van onze ingenieur echter één duidelijke opdracht: risico’s mijden. Dat was nodig ook, want ik merkte dat er zeer agressief werd gereden en er waren ook constant gele vlaggen. Ik heb daarom wijselijk besloten om bij het dubbelen wat voorbehoud in te bouwen en eerder afwachtend te rijden. Dat kostte ons wel wat tijd, maar de titel lonkte…

We hadden vooraf afgesproken dat Filip de banden zou sparen omdat we op die manier een bandenwissel konden vermijden”, verduidelijkt de Shipex-rijder.“Filip liet in de aanvangsfase daarom de PG Motorsport Porsche Cayman passeren, temeer daar deze geen bedreiging vormde in de tussenstand. Bij mijn pitstop verloren we ook een plaatsje aan onze zusterwagen omdat deze geen rijderswissel moest uitvoeren en daarmee tijd uitspaarde. Gezien de confortabele voorsprong die we hadden uitgebouwd, was er geen sprake van druk bij de laatste pitstop en konden we de wedstrijd met een gerust gemoed uitrijden, waarna onze eerste Belcar-titel een feit was. Deze Belcar-titel is waar we in het begin van het seizoen op mikten dus ik ben vanzelfsprekend enorm tevreden dat we in ons opzet geslaagd zijn. Wat de titel nog mooier maakt, is dat onze zusterwagen de titel van vicekampioen pakte; een dubbel dus voor SRT! Nu is het een kwestie van genieten alvorens we plannen smeden voor volgend seizoen.

De SRT Mercedes-AMG GT4 van Nicolas Vandierendonck, Johan Vannerum en Filip Teunkens eindigde als achtste in de algemene tussenstand van het Belcar Endurance Championship 2018, een onverhoopt goed resultaat tegen de intrinsiek veel snellere Porsches 911 en CN prototypes. Daarnaast pakte Filip Teunkens eveneens de titel in de Belgian GT4 Endurance Trophy met één puntje bonus op Nicolas Vandierendonck en Johan Vannerum. Dat bonuspunt verdiende hij door op zaterdag de Mercedes-AMG GT4 #30 naar de pole positie te sturen.

Independent Motorsports bekroont seizoen met podium

Koen Wauters nam voor het talrijk opgekomen publiek iets na het middaguur de start in de laatste race van het seizoen. “Ik verloor in de openingsfase enkele plaatsen, maar kon nadien één voor één mijn tegenstanders opnieuw voorbijgaan. De wagen voelde enorm goed, dus dat gaf mij het vertrouwen om constant aan te vallen. Zowel Xavier als ikzelf hebben de ganse race alles gegeven. Het is jammer dat we in de voorlaatste ronde onze leidersplaats kwijtspeelden, maar in feite is het geen schande om de duimen te moeten leggen voor de Belgium Racing Porsche. Het is de enige wagen in het ganse startveld van een nieuwe generatie en die zou toch meer dan een halve seconde per ronde sneller moeten zijn. Op 77 ronden telt dat al snel op; we kunnen dus zeggen dat de tweede plaats in feite een logisch resultaat is als je kijkt naar de eindstand in het kampioenschap. In dat kampioenschap eindigen we bovendien voor al onze concurrenten die over eenzelfde type wagen beschikten, het bewijs van de collectieve sterkte van ons team!

Ik vind dat we een bijzonder mooie race hebben gereden, wat trouwens een doorslagje is van de andere races dit seizoen”, erkent Xavier Stevens. “We sloten bijna alle races af op het podium, waarbij enkel een penalty bij de tweede race in Spa ons van het ereschavot hield. De zege in de 24 Hours of Zolder was natuurlijk het hoogtepunt van ons jaar, maar ook in de andere wedstrijden kwam onze Porsche steevast sterk voor de dag. Dat was vandaag niet anders, want ik kon lange tijd Nicolas Saelens in de intrinsiek snellere Belgium Racing Porsche achter mij houden. Toen zijn teamgenoot Dylan Derdaele na zijn laatste pitstop het gat op mij kon dichten, heb ik besloten geen risico’s te nemen en hem voorbij te laten. Ik merkte dat ik wat begon te overdriven op oude banden en heb wijselijk besloten eieren voor ons geld te kiezen en ons podium veilig te stellen. Er stond namelijk veel op het spel, want naast de titel van vicekampioen in de Belcar 1 klasse, eindig ik ook in de rangschikking van de competitieve Porsche Endurance Trophy Benelux als vicekampioen.”