2004, dat is het jaar dat de eerste Renault Megane RS het levenslicht zag. De Megane RS is tot op de dag van vandaag nog steeds de snelste wagen in het aanbod bij de Franse constructeur. Renault wist met de Megane RS jaren achter elkaar de titel in de wacht te slepen voor beste hot hatch. Of dat dit jaar ook zo het geval zal zijn met versie 3.0 valt echter af te wachten. Binnen het segment zitten enkele geduchte tegenstanders zoals de Hyundai I30N en de Honda Civic Type-R.

Door de jaren heen is het vermogen van de hot hatch serieus opgeschroefd. Van 225PK in de eerste generatie naar 250PK in de 2e generatie. De nieuwe 3e generatie heeft een 1.8 turbomotor die 280PK en 390NM koppel naar de voorwielen stuurt. Dezelfde motor vinden we terug achterin de nieuwe Alpine A110. Voor diegene die 280PK toch maar magertjes vinden, niet getreurd. Eind dit jaar komt Renault nog met een Trophy versie van de Megane RS die 20PK extra krijgt door aanpassingen aan de turbocompressie en de uitlaat.

Traag is de 1.8 motor zeker niet. De digitale naald tikt na 5,8 seconden de 100 km/u aan bij het gebruik van de launch control, die standaard is bij de versie met automaat (EDC). En die automaat, tja…

In de vorige generatie was er enkel een handbak beschikbaar, maar het publiek van de Megane RS is opgegroeid en zo ook deze hot hatch. Echter is de automaat een domper op de feestvreugde. De compleet nieuwe EDC versnellingsbak met 6 versnellingen en een dubbele koppeling is niet traag te noemen, maar mist toch wat ‘swung’. Het opschakelen gebeurt met een klap en een knal terwijl het terugschakelen eerder braafjes in stilte verloopt. Hierdoor verlies je het nodige drama en actie die net leuk zijn bij dit soort wagens. Als gezinswagen ideaal, als hot hatch wat teleurstellend. De automaat is ook te bedienen met de peddels aan het stuur. Deze staan echter vast op de stuurkolom waardoor het onmogelijk is om te schakelen in de bochten en tegelijk 2 handen aan het stuur te houden.

Waar de nieuwe Fransoos wel verbluffend in scoort is het rijgedrag. Door middel van 4 wheel steering, of hoe Renault het noemt 4Control, stuurt de RS zeer strak, precies en scherp. Dit systeem zorgt er voor dat tot 60 km/u de achteras in de tegenovergestelde richting van de voorwielen draait. Dit zorgt voor extra agiliteit. Als je boven de 60 km/u rijd dan sturen ze in dezelfde richting voor extra stabiliteit. In de Race mode is dit vanaf 100 km/u.

Onze testwagen was voorzien van de in alcantara overtrokken sportzetels die bij het betere bochtenwerk meer dan voldoende steun bieden. Waar je bij andere merken vaak moet kiezen tussen comfortabele of sportieve stoelen hebben ze bij Renault duidelijk de juist compromis gevonden. Het infotainment systeem is hetzelfde als we terugvinden in heel het gamma van Renault.

Je kan de Megane RS aankopen in 2 versies, de Sport en de Cup. De Sport is de standaardversie. Bij de Cup krijg je een Torssen sperdifferentiel, rode Brembo remklauwen (ipv grijze op de sport) en 19” velgen. Beiden versies zijn uitgerust met 4Control en hydraulische bumpstops. Die laatste komt recht uit de rally.

Het verbruik van de nieuwe 1.8 motor is niet mals. Wij slaagde er niet in om de testwagen onder een gemiddelde 12l/100KM te krijgen. Met een tank van 50L konden we gemiddeld 400KM rijden. En dat is toch net wat meer dan de gemiddelde 8L/100KM die de constructeur opgeeft.

De Megane RS met handgeschakelde versnellingsbak en sportchassis is er vanaf €34.550. Voor de versie met zestraps EDC-transmissie moet je €36.300 neertellen. Indien je het Cup pakket aanvinkt komt er nog eens €1.700 bij op de bestelbon.

Indien u op zoek bent naar een snelle gezinswagen met 5 deuren en voldoende kofferruimte voor in de week en een circuit waardige wagen voor in het weekend valt de Renault Megane RS zeker te overwegen.

Foto’s door Jens Mommens

Perswagen beschikbaar gesteld door Renault Belgium