Raffaele Marciello en Michael Meadows hebben op de Nürburgring met de #88 AKKA Mercedes-AMG GT3 de laatste race van de Blancpain GT Series Sprint Cup 2018 gewonnen. Het duo wint daarmee ook het Sprintkampioenschap. De #1 WRT Audi (Mies-Riberas), de grootste concurrent van de winnende Mercedes, moest opgeven. WRT zocht tijdens de race weer de limiet van het sportief aanvaardbare op.

De winst was dus voor AKKA waar de polesitters Hubert Haupt en Luka Stolz tweede werden. Ze verloren met de #6 Black Falcon Mercedes de leidersplaats tijdens de pitstops. De #25 Sainteloc Audi vervolledigt het eindpodium, terwijl de #66 Attempto Audi en de #2 WRT Audi voor spektakel zorgden.

Het was heel spannend en we moesten wachten tot de pitstops om de leiding over te nemen“, begint Raffaele Marciello. “Het Sprintkampioenschap is erg moeilijk om te winnen, daarbij vormen Michael en ik het eerste duo om kampioen te worden met een Mercedes in deze competitie, dat maakt het dus extra speciaal.”

Politieke spelletjes bij WRT? 

Christopher Mies en Alex Riberas (#2 WRT Audi) konden het kampioenschap nog winnen, indien ze als vierde eindigden. De wagen begon, na de crash tijdens de kwalificaties, aan een inhaalrace, maar stuitte op de #87 Mercedes die uiteraard de wagen zo lang mogelijk wilde achteraan houden. Robin Frijns (#17 WRT Audi) bevond zich in de buurt en zorgde er met een dubieus manoeuvre er zo voor dat de #1 WRT Audi de Mercedes kon passeren. Frijns kreeg voor het gedrag een zwartwitte vlag.

Later klom de #1 naar de vijfde plaats, achter de #66 Attempto Audi. Teambaas bij WRT Vincent Vosse holde naar de Attemptobox voor wat mogelijk een smeekbede was om de #1 te laten passeren. Zijn voorstel werd afgewezen, tot grote frustratie van Vosse. Iets later sloeg het noodlot toe voor Alex Riberas, de #1 WRT Audi reed lek en moest opgeven. Daarmee werd ook de winst in het kampioenschap onmogelijk.

Opgave Vanthoor

Onze landgenoot Dries Vanthoro kende geen gelukkige race. Hij startte als derde aan de race, maar kende al vroeg problemen. Zijn #2 WRT Audi kreeg een lekke band en moest noodgedwongen naar de pits. Tijdens het tweede deel van de race belandde de wagen definitief in de pits. Voor het kampioenschap betekent dat een vierde plaats met 63,5 punten.

De wagen van Adrien De Leener (#3 WRT Audi) kende problemen nadat een reclamebord tegen de radiator van de wagen belandde. Zijn teamgenoot Ricardo Feller moest de race verlaten nadat de wagen begon te roken als gevolg oververhitting. Denis Dupont en Lukas Moraes (#37 3Y BMW) eindigen veertiende en derde in hun klasse.

Foto © Blancpain GT Series