Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul zijn dus derde na de openingsdag, maar meer zat er dus echt niet in. Ook de andere Belgen hadden zo hun verhaal en wij spraken met enkele van hen.

Ondanks een kleine schuiver tegen een strobaal, kan de Belg, die als eerste moet starten stand houden, “maar het is moeilijk om de mannen die achter me starten bij te houden“, is hij eerlijk. “We rijden echt overal op de limiet en kunnen gewoon niet harder, de wagen laat het niet toe. We hebben ook wat nadeel ondervonden, gezien de regen hier en daar, van onze startpositie en dit is dus echt het maximum dat we vandaag uit de wedstrijd konden halen. We gaan nu met het team alles evalueren en zien wat we morgen nog kunnen doen. We willen echter geen risico’s nemen die onze WK-kansen in het gedrang zouden kunnen brengen.”

De andere landgenoten hebben een bewogen eerste dag achter de rug in de Duitse WK-manche. Jourdan Serderidis en Fred Miclotte startten moeilijk op donderdagavond, maar reden een sterke eerste volledige dag, terwijl Arthur Kerkhove en Rutger Govaerts in hun Opel Adam jammer genoeg op zijn dak terecht kwamen, maar hun weg wel kon verder zetten. Gregoire Munster kende ook een moment, “toen ik achteraan iets raakte“, maar de jonge Belg leidt wel het klassement na 5 van de 7 proeven.

“Geweldige auto…”

Wat een auto”, glundert Jourdan Serderidis, de Griekse Belg die Fred Miclotte als corijder heeft. “Het is de eerste maal dat we met een echte nieuwe WRC-wagen rijden en met 65 kilometer voor de rally hadden we niet veel training. Het loopt echter beter en beter, als kenden we tijdens de eerste proef, donderdagavond, een probleem met de hydraulica van de versnellingsbak. Vrijdag ging het dan van redelijk naar goed, waarbij ik tijden in de top 15 kon draaien. Ik voel me echt als een kind in een speelgoedwinkel, zo geweldig rijdt deze nieuwe Ford Fiesta WRC. We gaan nu de afstelling van de auto wat aanpassen en dan hopen we morgen ergens in de top 15 te blijven.

Arthur Kerkhove en Rutger Govaerts hadden minder geluk, zij gingen in de derde proef van de rally over kop en de Opel Adam raakte behoorlijk beschadigd. “Gelukkig was er niets vitaal geraakt en raakten we binnen de tijd in het servicepark waar het team een fantastische inspanning deed om ons weer op weg te sturen. De auto rijdt weer als nieuw en we zijn nog in de wedstrijd, dat is het belangrijkste.”

Vandaag (zaterdag) staan er 150 km tegen de chrono op het menu en zondag staan nog drie proeven op de agenda, waaronder de Power Stage, waarin extra punten te verdienen zijn.