We openden onze reeks over Porsche in de 24 Uur van Spa met de eerste zege in 1967. Daarna zouden er nog vijf volgen, waarvan drie voor het tijdperk van de GT-wagens dat in 2001 zou van start gaan en nog steeds van kracht is. Opvallend in de periode 1967 tot en met 2000 mochten de Porsche dan weer wel en dan weer niet deelnemen aan de race in de Ardennen.

Porsche zal ook in 1968 en 1969 heersen in Spa, maar ditmaal gaan de zeges niet meer naar Belgen, maar wel naar buitenlandse bezettingen. In ’68 is de zege voor een Duits trio, wat vrij uniek was in die periode, met name Willy Kauhsen, Helmut Kelleners en Erwin Kremer, namen die later in de autosport nog weerklank zouden vinden. Een jaar later is de zege dan weer voor twee Fransen, Guy Chasseuil en Claude Ballot-Lena.

In 1968 heeft Porsche vooral af te rekenen met de Alfa Romeo van Slotemaeker-Pilette, terwijl ook de Ford Mustang van Eldé-Deprez zou blijven aandringen. Echter de drie Duitsers wonnen voor de Amerikaanse GT en nog twee andere Porsche 911, waaronder het exemplaar van ene Bernard Darniche. Een jaar later deed Porsche nog beter, met een volledige top 4 voor het Duitse merk en ook de zevende plaats ging naar een 911. Na een korte sprint van Hahne (BMW), Tuerlinx en Grauls (Camaro), nemen Larrousse-Gaban in een 911 de leiding stevig in handen. Niets kan het Frans-Belgische duo verontrusten. De posities wijzigen quasi niet meer en Gaban vergroot zijn voorsprong. In het 15de uur valt de Porsche evenwel stil. Fransen Chasseuil-Ballot Lena krijgen de 1ste plaats in de schoot geworpen.

Reglement speelt Porsche parten

Vanaf dan zouden de GT’s uit het beeld verdwijnen in de Ardennen. Hoewel de Mazda RX-7 en de Jaguar XJS (winst in 1981 en 1984), niet meteen ‘toerwagens’ waren, moesten de Porsche 911 wachten tot 1989 alvorens terug hun opwachting te mogen maken. Spa behoorde immers niet meer tot een echt kampioenschap en het reglement diende opengegooid te worden. Opvallend in 1989 was de beste Porsche… een 944 in handen van Guyaux-Herregods-Bovy, op een zesde plek, drie plaatsen beter dan de eerste 911. Thierry van Dalen, Claude Bourgoignie en Patrick Nève werden een jaar later met hun 911 ook zesde.

Terug naar winst ondanks overlijden koning

In 1991 vinden we maar liefst vijf Porsche 911 in de top-7, echter wel achter de ongenaakbare Nissan skyline van Olofsson-Brabham-Hattori, die wint met 21 ronden (!) voorsprong op ‘Davit’-Slaus-Grohs in de eerste Porsche. Een jaar later moet Porsche het onderspit delven tegen BMW, maar in 1993 is het dan eindelijk weer een 911.

De race begint met heel wat heibel, vanwege het overwicht van de GT-auto’s (naast de Porsche 911 ook een Honda NSX), en dat blijkt ook uit de uitslag: niet minder dan 17 Porsche 911 bevolken de top-20. De overwinning was voor Jean-Pierre Jarier, Christian Fittipaldi en Uwe Alzen, zij wonnen een korte editie van de race in de Ardennen, stilgelegd na het overlijden van onze vorst, Boudewijn 1. Boudewijn was in Spanje in zijn vakantieverblijf overleden en de organisatie besloot om de race ’s ochtends stil te leggen. Meteen werd deze zege ook de zwanenzang van de 911, want tot het omgooien van het reglement in 2001 met de komst van Ratel en SRO, werden de 911 uit de 24 Uur van Spa gebannen.

Het eerste deel leest u hier.