De zomer is nu goed en wel begonnen en we hebben op korte tijd enkele fantastische autosportevenementen achter de rug. Le Mans en Le Mans Classic, afgewisseld met de rally van Ieper, goed voor een klein half miljoen toeschouwers, schitterende autosport en meer dan 5000 kilometer met de auto. Een deel daarvan deden we met een soort levende legende op wielen: de Nissan GT-R Nismo. Die ervaring was in één woord mindblowing en niet alleen vanwege de G-krachten.

Wie een uitgebreid technische testverslag van de Japanse nucleaire kracht verwacht, moet hier niet zijn. Natuurlijk is het interessant om te weten dat deze schitterende wagen een 3.8-liter twin-turbocharged V6 van NISMO onder de motorkap heeft, goed voor 600 pk en 652Nm koppel, met uiteraard een aandrijving via de vier wielen en dat, om dat alles ook weer gestopt te krijgen de bestuurder mag rekenen op carbon remmen. Dat de wegligging van deze GT-R onwaarschijnlijk is, hoeft ook al geen betoog, mede door het fantastische werk van alweer Nismo, de sportieve afdeling van Nissan. Een deel van dat werk ligt in de gewichtsbesparing, mogelijk gemaakt door de aluminium motorkap en deurpanelen en de lichtgewicht carbon kofferbakdeksel.

Beleving

Maar het belangrijkste aan deze ultieme GT-R is zonder meer de beleving, de beleving van het rijden, maar ook van de wereld rondom je eens je met de Nissan GT-R Nismo onderweg bent. Die wereld lijkt de veranderen in die mate dat je je afvraagt of de aarde plots rond een sportwagen draait.

Door zijn opvallende aerodynamische carbon bodykit, met een agressieve spoiler achteraan en een splitter voor en achter, pikken de kenners de auto er makkelijk uit, maar niet alleen de echte petrolheads kijken om als de Nissan voorbij rijdt. Deze auto trekt letterlijk alle blikken en het aantal foto’s en filmpjes dat tijdens onze pelgrimstocht naar Le Mans werd gemaakt, is ontelbaar. “Wat een fantastische wagen”, was een uitspraak, niet van een doorsnee passant, maar wel van de kersverse eigenaar van een McLaren 720s, of als referentie kan dat tellen.

Het is ook hartverwarmend om te zien dat ook kinderen en jonge mensen nog steeds ‘geraakt’ worden door het brutale raffinement van dit soort wagens, neen geen venijnige opmerkingen over de C02-toestand van onze aarde, wel gerichte informatie, gewoon genot of bij de kleinsten de vragende ogen om onder het goedkeurend oog van papa heel even achter het stuur van de Nismo te kruipen en dan te dromen van een zege op één of ander circuit.

Rijden met de Nissan GT-R Nismo lijkt wel een missie, een soort ambassadeurschap van autobeleving, een missie in een cockpit van een droom die werkelijkheid wordt. Het is ons niet vaak overkomen, maar het afscheid aan deze bolide viel ons zwaar, erg waar. Gelukkig wist Nissan ons te melden GT-R vooralsnog niet uit de catalogus verwijnt en dat ook wij dus mogen blijven dromen…