De eerste samenwerking ooit tussen Nissan en Italdesign heeft een spectaculaire creatie opgeleverd: de Nissan GT-R50 by Italdesign.

Uitgangspunt was een productieversie van de Nissan GT-R NISMO. De carrosserie oogt door tal van aanpassingen nog sportiever en de prestaties zijn van het allerhoogste niveau doordat de 3,8-liter V6 in deze speciale versie een topvermogen van 780 pk bereikt. De bijzondere creatie werd gemaakt ter ere van de 50e verjaardag van zowel GT-R als Italdesign. De auto beleeft volgende maand zijn debuut in Europa.

Pure performance

Onder de motorkap van de Nissan GT-R50 by Italdesign staat alles in teken van pure prestaties. De NISMO-organisatie heeft alle GT3-ervaring benut om de met de hand gebouwde 3,8-liter V6 VR38DETT-motor naar een geschat vermogen te brengen van 780 pk en 780 Nm koppel.

Dat wordt bereikt door geoptimaliseerde GT3-turbo’s met hoge druk, een grote doorlaat en grote intercoolers. Andere wijzigingen zijn een versterkte krukas, zuigers, lagers en drijfstangen. De zuigers worden aan de onderkant gekoeld door olie-injectoren. De nokkenassen hebben een scherper profiel, de brandstofinjectoren hebben een hogere opbrengst, de ontsteking is aangepast en dat geldt ook voor het inlaat- en uitlaattraject. Een versterkte sequentiële transmissie met zes versnellingen en een dubbele koppeling stuwt het vermogen naar eveneens versterkte differentiëlen en sterkere aandrijfassen om vermogen en kracht optimaal naar de wielen over te brengen.

De wielophanging is speciaal ontworpen en biedt een BILSTEIN DampTronic® instelbaar schokdempingssysteem. Vooraan heeft de auto Brembo-remklauwen met zes zuigers en achteraan zijn exemplaren met vier zuigers te zien. Michelin Pilot Super Sport-banden in de maten 255/35 R21 vooraan en 285/30 R21 achteraan zorgen voor de nodige grip.

Ook al is dit niet de volgende generatie van de GT-R, het is wel een opwindende en creatieve manier om twee verjaardagen te vieren. Een auto waarin het beste van Nissan-engineering en Japans design samenkomt met Italiaanse carrosseriebouw”, besluit ontwerper Albaisa.