Lietaer doet gouden zaak met winst in Ypres Historic

Lietaer doet gouden zaak met winst in Ypres Historic

Het zaterdaggedeelte van de Las Vegas Ypres Historic Rally werd een afvallingsrace. Leider Mats Van den Brand moest zijn BMW M3 aan de kant zetten na een schuiver op Zillebeke, waar hij de collector beschadigde. De jonge Nederlander was indrukwekkend snel onderweg met zijn BMW, hoewel het zijn debuut was op de smalle baantjes in de Westhoek.

Stefaan Stouf had intussen wel zijn opmars al verder gezet, en het leek er op dat hij goed op weg was naar een overwinning. Maar in de laatste ronde kreeg de Nieuwpoortse visboer problemen met de Ford Sierra Cosworth. Uiteindelijk moest hij de handdoek in de ring gooien. Intussen waren we ook al kleppers als Harri Toivonen, Jari Latvala, Didier Vanwijnsberghe en Guino Kenis kwijt geraakt door mechanische problemen. Tijdens de refueling vatte de Lancia Stratos van Steve Perez vuur.

Paul Lietaer liet de kans niet liggen om zijn achtste overwinning binnen te halen in de Ypres Historic Rally, deze keer met de wagen waarmee hij in 1986 in Ieper al eens 7de werd. Dit was trouwens de 158ste overwinning van Paul Lietaer in zijn 40-jarige carrière. “Ik moet toegeven dat Stefaan Stouf dit jaar in Ieper de snelste was, maar rally is een mechanische sport en je wagen moet ook betrouwbaar zijn om te winnen. Onze Opel Manta 400 heeft dit jaar nog geen krimp gegeven. Ook deze keer was hij feilloos en ik ben trots op het feit dat we met onze achterwielaandrijver de 4×4’s en moderne M3’s hebben verslagen. In het kampioenschap doen we in elk geval een gouden zaak. We kunnen met vertrouwen uitkijken naar de volgende wedstrijden,” lachte Lietaer.

Na de opgaves van merkgenoten Jens en en Kenis vochten Tom Van Rompuy en Danny Kerckhof uit wie de dichtste ereplaatsen ging bezetten. Via een kanontijd op de laatste snelheidsrit in Zonnebeke kon Tom zijn BMW M3 nog net naar de tweede plaats sturen. “Voor ons het maximaal haalbare, want wat Paul Lietaer met zijn Opel laat zien, daar heb ik enorm veel respect voor. Wij hebben voor die tweede plaats geknokt en we doen een goede zaak in het kampioenschap,” aldus Van Rompuy.

Danny Kerckhof werd derde, eveneens met een BMW M3, voor Porschisten Johnsen, die op de laatste proef nog op de velg over de finish kwam, en Wagner.

Deveux bij de “nationalen”

In de Sas Pils Classics Ypres Rally werd het een al even groot slagveld. In de aanvangsfase van het zaterdaggedeelte kon Christophe Merlevede bewijzen dat zijn leidersplaats na de eerste dag zeker geen toevalstreffer was. De BMW M3-rijder bouwde zijn voorsprong uit tot bijna een minuut, tot hij na Vleteren de wagen aan de kant mocht plaatsen door een gescheurde waterdarm. Intussen waren ook al top-10 rijders Bram Fonteyne (Volvo), Frederic Chambon (Porsche), Tim Pearcey (Ford Escort), Patrick Mylleville (Porsche) en Alain Vermeulen (BMW) in het opgave-park terecht gekomen door mechanische pech.

Dirk Deveux kreeg zo nogal onverwacht de leidersplaats in handen, en zag de dichtste concurrenten, de toch wel verrassende Bart Ruyssen (VW Golf) en Stephen Vankemmel (Opel Ascona), nog uit de rally verdwijnen, met mechanische problemen. Zo vielen de overige podiumplaatsen tamelijk onverwacht maar niet minder verdiend in de schoot van Geert Lacour (Porsche) en Bart Vanhaverbeke (Mercedes 500 SLC).

In de Sezoensrally was onze Escort niet in topvorm, maar na een grondige revisie liep het uitstekend in Ieper. Ik had niet verwacht te winnen dit jaar, maar deze overwinning doet daarom extra deugd,” genoot Dirk Deveux. Sasha Oosterlinck kon bij zijn debuut in Ieper zijn Ford Escort naar de vierde plaats sturen, mede door de opgave van leider Rik Vannieuwenhuyse. Rudi Dekimpe was ook al dik tevreden dat hij met de Opel Kadett nog net binnen de top 5 finishte.

(persbericht)
foto: rally and races/Hans Jacobs

About The Author

Willy Bouchez

De interesse in autosport is er eigenlijk altijd al geweest. Vreemd, want niemand van de familie was mecanicien, of had een garage, of was betrokken bij autosport. Van kleinsaf groeide de passie, via sporadische bezoekjes aan de lokale autocrosswedstrijden, tot de F1 op televisie en later "live" op circuit. Het op papier zetten kwam pas daarna, van huisgemaakte schriftjes tot studentenbladen later. Ook de verplichte legerdienst werd vervuld bij het militaire weekblad VOX (documentatiedienst) en na passages via diverse fora en autosportsites (zoals f1journaal en autosport.be) kwamen er vanaf 2010 geregelde bijdrages in Turbo Magazine. Ook achter de schermen werd er heel wat werk verzet, zij het dan als vertalingen of persartikels voor derden. Er zijn weinig disciplines die ik nog niet heb gezien of bezocht. Het circuit en ÈÈnzitters blijven mijn eerste interessegebieden maar heel wat artikels brachten mij de afgelopen jaren langs de rallywegen en introduceerden mij in de uitgebreide wereld van de regionale autosport.

IK STEUN EN DONEER

Pin It on Pinterest

Share This