We kennen Andy Jaenen allemaal als de drijvende kracht achter de Belcar Endurance, maar de man van Zolder is ook in Le Mans aan het werk. Jaenen heeft een strategische functie binnen het Amerikaanse team van Keating Motorsports, dat een Ferrari 488 GTE inzet voor Ben Keating, Jeroen Bleekemolen en Luca Stolz in GTE Am.

Er zijn ook Belgen die niet racen in Le Mans, maar wel een belangrijke rol op zich nemen. De tweede in de reeks is Andy Jaenen. We ontmoeten Andy in de hospitality van het team, in het bijzijn van eigenaar Ben Keating.

Ik ben een spotter voor het team, niet zoals we dat kennen bij Nascar, hier doe ik mijn functie in de box van het team. Concreet zit ik voor de schermen en ik volg de auto echt continu. Ik geef aan wie er achter aankomt, uiteraard met de nadruk op het snellere verkeer, niet alleen de prototypes, maar ook de GT-wagens uit LM GTE Pro. We geven dan door hoe snel die wagen er zal zijn zodat onze rijder zich kan ‘aanpassen’. Wij strijden enkel in onze categorie, dus de andere deelnemers spelen in ons verhaal geen rol. Zeker als Ben in de wagen zit, hij is de gentlemen driver, moeten we zorgen dat we hem geen onnodige druk opleggen. Daarnaast volgen wij ook incidenten op, gele vlaggen, het weer en zorgen we er voor dat de rijder de communicatie van de wedstrijdleiding meekrijgt. Als er bijvoorbeeld wordt afgeteld bij het einde van een ‘slow zone’, tellen wij mee af, zodat de rijder klaar is om de race onmiddellijk te hervatten. De rijder kan overigens ook met ons communiceren.

Andy zit dus 24 uur achter de schermen en doet dat met veel plezier. “Ik geniet er van de eerste minuut van de vrije trainingen en hopelijk tot de finish!

Foto: © Facebook Andy Jaenen