Het WK Rallycross wordt electrisch vanaf 2020. Die plannen keurde de FIA nog eens goed via de WMSC van 7 juni.

Het wedstrijdformaat met 4 heats en daarna de (halve) finales blijft behouden. We zullen in het WK echter geen Supercars meer zien zoals we ze nu kennen. Trager worden ze echter niet. Toch stuit de berichtgeving over de electrische switch tot op heden nog op heel wat onbegrip bij de doorwinterde fan, zo merken we onder meer op de sociale media.

De reactie van Petter Solberg op zijn Twitter-account weerlegt de kritiek: “FIA World RX gaat volledig electrisch vanaf 2020. We hebben dan nog meer vermogen , snellere acceleraties, meer constructeurs en ik beloof je dat het spektakel blijft, als het niet nog beter zal zijn!”

Sportief gezien zullen er 12 tot 14 WK-wedstrijden worden gepland en is er een Wereldtitel voor rijders en eentje voor de fabrikanten. Teams dienen zich in te schrijven met twee wagens. Bij de titel voor fabrikanten worden dan de vier beste resultaten opgenomen van elk merk. Verder zal er een team-trofee zijn voor de privé-teams.

Een oplijsting van de voorschriften:
– Vierwielaangedreven “silhouette”-wagens worden voorzien van twee elektro-motoren (één vooraan en één achteraan), 500 kw, een gewone batterij en een gemeenschappelijk chassis.
– De regels voor de “powertrain” zijn afgeleid van Formule E met beperkingen om de kosten te drukken.
– Privé-teams zullen hun eigen wagens mogen homologeren, gebruik makend van dezelfde batterijen en chassis als de constructeurs. Een eigen body goedgekeurd door FIA mogen die privé-teams dan wel op het chassis plaatsen.
– Williams is aangeduid als leverancier voor de batterijen en het carbon chassis wordt aangeleverd door  het Franse Oreca.

(foto J Dingenen / de wagen van Stard die 100% elektrisch is )