Alpina is en blijft een naam als een klok. Zelfs al zien we de wagen zeer zelden op onze wegen, toch zijn de producten van de Duitse constructeur, die uiteraard werkt op basis van BMW, echte pareltjes. Autosportwereld.be kon als één van de weinige Belgische media kennis maken met de nieuwe BMW Alpina B5 Bi-Turbo, een uitzonderlijke bolide die prestaties, luxe en kwaliteit combineert.

Voor de eerste Alpina moeten we teruggaan naar 1963 en een BMW 1800 die in het atelier van Burkhard Bovensiepen onder handen was genomen. Doorheen de geschiedenis van het merk Alpina, zal er altijd met BMW worden gewerkt. Alpina is wel degelijk een autoconstructeur en geen tuner, met een officiële erkenning door de Duitse overheid, een erkenning die teruggaat tot 1983.

Competitie

Uiteraard kennen we Alpina ook van de circuits en het merk behaalde vooral in de jaren ’60 en ’70 heel veel successen in toerwagenwedstrijden in Duitsland en daarbuiten. Recent zette Alpina nog een 6 Reeks in de FIA GT3 in, met onder meer Maxime Martin achter het stuur.

Onderweg met een beest

Wij konden op weg met de Alpina B5 Touring, gebaseerd op de BMW 5 Reeks G31. Onder de motorkap schuilt de 4,4 liter-V8 uit de BMW M550i xDrive. In de eigen ‘M5’ bijvoorbeeld puurt BMW 600 pk uit het beest – echter alleen als sedan -, Alpina biedt u 608 pk en 800 Nm in een Touring. Dat deze auto een schitterend monster is, hoeft geen betoog.

Of helpen deze cijfers u nog even verder? Een top van 322 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden? Hou ook in gedachten dat het hier gaat om een break, een wagen waar u desgevallend ook mee richting Hubo of Colruyt kan… De Alpina B5 Touring beschikt niet enkel over vierwielaandrijving, voor het eerste gebruikt Alpina ook vierwielbesturing. De achterwielen draaien mee tot 2,5 graden. De wegligging van de wagen is dan ook gevoelig beter en dat ondervinden we tijdens onze driedaagse testrit.

Ons testparcours voerde ons onder meer over zeer natte wegen in de Ardennen en toch bleef de wagen als op rails liggen. De elektronica komt zeker niet ongevraagd tussen en de auto geeft, ondanks de meer dan 600 paarden onder de motorkap, tegelijkertijd een ongelofelijk vertrouwen, een vertrouwen dat we zelden of nooit hebben ervaren.

Misschien is deze Alpina B5 Touring wel één van de meest exclusieve en fenomenale wagens waar we ooit mee gereden hebben. Bovendien legt de wagen meer discretie aan de dag dan pakweg de RS-modellen van Audi of de AMG-versies van Mercedes.Wij zijn alvast fan!

Wie meer informatie wil, kan steeds terecht op:

www.bmwalpinajmm.com/

Foto’s: Benjamin Renard