Sébastien Bedoret: “Nooit eerder stond ik aan de start van de Sezoens Rally, de enige wedstrijd van het Belgische rallykampioenschap die ik nog moet leren kennen. Ik heb hier wel niet de kans gehad om op deze voor mij nieuwe ondergrond te kunnen testen. Ik hou er dus rekening mee dat ik in de eerste lus heel wat tijd zal verliezen, want ik wil vooral het rijgedrag van mijn wagen op onverhard onder de knie krijgen. Eens te meer is een goed resultaat niet het doel. Mocht dat zo zijn is dat een mooie bonus, maar ik ben niet van plan om onnodige risico’s te nemen.

Freddy Loix: “Niet alleen moeten de deelnemers hier over een bijzonder soort onverhard, de maaskiezel zijn eigenlijk allemaal kleine bolletjes, maar bovendien moeten ze dat met slicks doen, banden die bedoeld zijn voor het asfalt. Het komt dan ook nogal eens voor dat ervaren rijders hier van bij het begin een hoofdrol opeisen en onmiddellijk het verschil maken. Om maar te zeggen dat we dat van Sébastien hier absoluut niet verwachten! Net zoals in de TAC Rally en de Rallye de Wallonie heb ik hen opgedragen rustig te beginnen en gestaag het ritme te verhogen. De ervaring die ze hier op onverhard kunnen opdoen is cruciaal voor de toekomst! Tijdens de chronoritten waar er geen stroken onverhard moeten worden afgewerkt kan Sébastien dan weer zijn reeds opgedane kennis in de praktijk omzetten.

Stephen Wright:Die is deze winter volledig gestript en opnieuw opgebouwd. De wagen heeft de laatste evoluties. Ik wil dit jaar hoger mikken dan de derde plaats, maar blijkbaar is de concurrentie in R5 nog groter dit jaar in België…

Mats Van Den Brand:De Sezoensrally heb ik al enkele keren eerder gereden en vind het een geweldige wedstrijd. Het parcours is snel, bevat veel gravel – of eigenlijk maaskiezel – en dat ligt mij wel. Tijdens de zoektocht naar een ervaren navigator kwam ik al erg snel bij Martijn uit. We hebben in 2015 gezamenlijk de Drive DMACK Fiesta Trophy in het World Rally Championship gereden waarin we een mooi seizoen hebben meegemaakt.

Martijn Wydaeghe:Toen Mats mij vroeg om weer naast hem te komen zitten, hoefde ik niet zo lang na te denken. De Sezoensrally is en blijft een lastige wedstrijd, zowel voor rijder als navigator.

HET PARCOURS

Ook in de 42ste editie blijft de Sezoensrally trouw aan het concept van drie keer vijf KP’s. De rondkoers KP De Hees blijft de openingsproef. Daarna gaat het naar KP Goolder. Via de tankzone in Kaulille gaan de deelnemers naar KP Veldhoven, gevolgd door een regroup na de finish van die proef. Na de service in Bocholt centrum staan vervolgens KP Steenberg en KP Gerdingen op het programma, met een regroup in de Schippersstraat gevolgd door een volgende servicebeurt in Bocholt centrum. Het RACB Criterium sluit dit jaar aan vanaf KP1 en rijdt tot en met KP 10. In 2018 zal er geen Sezoens Regularity zijn.