Buiten dat hij de regerende kampioen van de Blancpain GT Series is, nadat hij een sterk seizoen afwerkte met de #63 GRT Lamborghini Huracan samen met Christian Engelhart en dat hij een palmares heeft om u tegen te zeggen, wat weten we nog meer over Mirko Bortolotti?

Ik ben een racepiloot”, vertelt Mirko Bortolotti, “Ik wil racen, ik wil winnen en ik wil kampioen worden.” De ambitieuze Italiaan boekte successen in de meeste kampioenschappen waarin hij meereed. Vorig jaar deed hij dat door de overall titel te veroveren in de Blancpain GT Series met Engelhart. Het duo veroverde ook de kroon in de Endurance Cup, met versterking van Andrea Caldarelli. Dit weekend rijdt het trio opnieuw samen in de 3 Uur van Monza, een race die ze vorig jaar wonnen met hun GRT Lamborghini.

Hoe het begon…

Zijn eerste motorshow was die van Bologna toen hij vier jaar oud was. Hij was onmiddellijk verkocht. Hij kwam niet uit een ‘racegezin’, maar zijn vader kocht hem wel zijn eerste go-kart. Zo kreeg Bortolotti de microbe te pakken.

Zijn grootste race inspiratie is tegen de verwachtingen in niet Michael Schumacher met zijn Italiaanse Ferrari, maar wel Mika Hakkinen van McLaren. “Ik was een Italiaans kind en mijn vader was fervent Ferrari-fan, maar ik vond Mika leuker. De manier waarop hij zich gedraagde, hoe cool hij was en de manier waarop hij racete, spraken mij aan.”

Bortolotti reed in de de Formula Azzura (nu Italiaanse Formule 4), waar hij in zijn eerste jaar als vicekampioen eindigde. Hij geraakte in de Formule 3 en won er veel races. Zo merkte het Ferrari Formule 1-team hem op. Bortolotti deed enkele tests voor Ferrari en kon daar terecht voor het Young Drivers Programme in de GP3 Series. Hij mocht later nog testen voor Williams, maar hij wou zijn carrière omgooien.

Op zoek

De kansen om door te breken in de eenzitterij zijn bijzonder klein. Daarom besloot de Italiaan om elders een zitje te zoeken. “Het is niet gemakkelijk om als twintiger zo’n belangrijk hoofdstuk af te sluiten in je carrière. Dat is nog steeds iets waar ik heel trots op ben, dat ik dat heb gekund.” In 2013 reed hij het volledige seizoen mee in de Eurocup Megane Trophy, en opnieuw was winnen de enige optie. Bortolotti is trouwens niet de enige die zijn carrière herlanceerde met dat kampioenschap, ook onze landgenoot Maxime Martin deed dat.

Vandaag rijdt Bortolotti als trotse fabrieksrijder voor Lamborghini. “De lat in de Blancpain GT Series ligt erg hoog. Het is niet simpel om als nieuwkomer onmiddellijk de pannen van het dak te rijden. Dat is wat het voor mij allemaal heel speciaal maakt: we zijn een winnend team geworden na heel veel hard werk. Als Italiaan is het trouwens heel speciaal om met een Lamborghini te racen in Monza. Het is een echte thuisrace!”, eindigt Bortolotti.

(Blancpain GT Series)