De Trimard classic. We hoorden het begrip voor het eerst vorig seizoen toen de Bryghia Classic definitief van de baan werd geschoven en de organisatoren een nieuwe proef aankondigden onder Marathon regelgeving. De Trimard Classic was geboren.

Achter de knoppen het Trimard Classic Team, een “task force” van ACP Bryghia. De inspiratie haalden ze uit een bezoek aan de ‘Tour de Belgique’, waarna het idee rijpte een toegankelijke wedstrijd te organiseren voor oldtimers. ACP zelf kan nog bogen op zeer succesvolle organisaties in het verleden, zoals de geroemde “Venetië van het Noorden”. Een kernploeg van die veteranen sloeg de handen in elkaar: Philippe Baeremaecker, Johny Verté, Bart Vereecke en Gino Vanacker, aangevuld met Jurgen De Bruyne, Pieter De Craemer en Kenneth Verté.De vragen naar passages en vergunningen aan de gemeentes gingen de deur uit. Ondertussen gingen de parcoursbouwers aan de slag en kregen praktische regelingen vorm, van roadbooks en overnachtingen tot stopplaatsen en lunchpakketten. Er kwam een infovergadering over de gebruikte systemen… En ziedaar, op vrijdag 1 april konden de inschrijvingen worden afgesloten met 55 deelnemende teams. Het vooropgestelde maximum.

Geen snelheidswedstrijd!

Het parcours wordt uiteraard geheimgehouden, zoals deze discipline het wil. Maar dat betekent niet dat het publiek deze mooie wedstrijd aan zich voorbij moet laten gaan! Er zal op de facebooksite van het evenement enkele dagen voor de start een lijst van publiekspunten worden vrijgegeven. En de grote lijnen van het traject zijn natuurlijk ook al bekend. Na de start in de buurt van Langemark gaat het richting Kortrijk, waar even halt wordt gehouden bij Glorious Cars op de Meensesteenweg, aan het Leie Center. De eerste wedstrijddag eindigt nabij Dinant. Op zondag gaat het dan opnieuw richting Langemark over een parcours waarin vleugjes zullen zitten van geroemde rally’s en classic wedstrijden zoals Circuit des Ardennes, Bianchi Rally, Brain Le Compte en Ieper. “Maar zeggen we nog eens dat het geen rally of snelheidswedstrijd is”, benadrukt Bart Vereecke. “Het is een navigatiewedstrijd met twee categorieën: Classic en Touring. De Classic maken gebruik van bol-pijl, ingetekende kaarten en eenvoudige pijlen- en puntenrit. Voor deze klasse zijn er ook regelmatigheidstrajecten voorzien, die moeten verreden worden aan een vooraf opgelegd gemiddelde. Voor de Touring klasse zal het roadbook volledig opgemaakt zijn in bol pijl.”

Ruben Maes favoriet?

Op de deelnemerslijst enkel toppers en ook heel wat prachtig materiaal. De favoriet moet Ruben Maes worden, de recente winnaar van de Belgium Westhoek Classic op zijn Porsche 914. Voor het overige is het moeilijk om favorieten naar voren te schuiven op deze nieuwe proef. Maar vermelden we zeker nog Gauthier Decavele, winnaar van de Ronde door Vlaanderen, die in de Volvo Amazone deze keer wordt bij gestaan door de jonge Olivier Dupont, enkele weken geleden nog winnaar van de Antwerp Classic. Bij de wagens is het absolute pareltje een Bentley van het jaar 1947, de wagen die ook op de affiche staat.

Op zaterdag 14 april zal het dan allemaal loos gaan. Met startplaats in het dorpje “Madonna”, vlakbij Langemark, wereldberoemd geworden door de amusante film “Het varken van de Madonna”. Het centrum van het kleine, landelijke plaatsje wordt voor de gelegenheid zelfs uitsluitend éénrichtingsverkeer verklaard. Daarna vertrekken de deelnemers voor een tweedaags traject van goed 600 kilometer, dat hen tot aan de Maas zal voeren. Op zondag 15 april worden de eerste wagens terug verwacht aan de finishlijn.

(vas/foto’s: trimard-classic.be)