De afgelopen weken kregen we de kans om een aantal zeer goede wagens aan de tand te voelen. Naast de Subaru WRX waarmee we als 00-wagen aan de slag gingen in de Legend Boucles, bleef ons vooral de Skoda Octavia Combi Scout bij. Het is een auto die op alle vlakken zeer goed scoort en zo één van de beste allrounders van het ogenblik is.

De Octavia Combi Scout is niet de mooiste auto van de markt, persoonlijk gaat onze voorkeur uit naar een Porsche 911 of binnen het gamma van Skoda oogt de RS-uitvoering zeker sportiever. Net zoals de Octavia Combi Scout niet de meest zuinige Skoda of de allergrootste van de familie is. Maar de Octavia Combi Scout scoort wel overal goed en beschikt bovendien over heel wat kwaliteiten die we zeer zelden in één en dezelfde wagen vinden.

Wij trokken richting de Monte-Carlo met de 2-liter diesel van 184 pk met DSCG-versnellingsbak en meteen komen wij bij een eerste sterk punt van de Octavia Combi Scout aan. De 184 pk zijn meer dan voldoende voor normaal gebruik, in Frankrijk controleert de overheid overigens nog strenger op snelheid dan in onze eigen land. Ook in de Alpen, op wegen waar het koppel van 380 Nm goed tot zijn recht kwam, bood deze Tsjech meer dan voldoende power om vlot te rijden. Ook de licht verhoogde Scout-uitvoering, was gezien de omstandigheden een zeer goede keuze.

Maar wie kracht en snelheid zegt, zegt ook verbruik… Wel over de gehele rit, met inbegrip van meer dan één KP uit de Monte Carlo waar het verkeer al verbannen was en de wetenschap dat we minstens 40% van de tijd op bergachtige en besneeuwde wegen reden – en de 4×4 dus vaak in actie kwam-, eindigden we op 6,8 liter. Uiteraard ligt dat boven het door de constructeur opgegeven verbruik, maar gezien de omstandigheden is dat een meer dan prima resultaat.

Waar waren we dus? Ah ja, pittig en zuinig, maar dat is niet alles. De Octavia Combi Scout is ook een zeer comfortabele wagen en meteen ook heel ruim. Vergelijk de binnenruimte van de Octavia Combi Scout even met een Audi A4 Avant of een BMW 3 Reeks in touring uitvoering en u zal u wenkbrauwen fronsen. Als we het dan toch over de premium segmentgenoten hebben, dan is er ook nog eens de prijs van deze schitterende allrounder, die naar gelang de uitrusting rond de 35.000 euro uitkomt. En bovendien hoeft u niet voor alles extra centen neer te tellen.

Ons besluit is zeer duidelijk: deze Octavia Combi Scout combineert heel wat sterke punten en heeft amper minder goede punten. Autosportwereld.be is alvast fan!

Foto: Benjamin Renard