Het autosportseizoen is terug van start gegaan met de Legends Boucles @ Bastogne, we kunnen dus met zijn allen terug uitkijken naar mooie evenementen. Het organiseren van een bestaande wedstrijd vraagt heel wat tijd en energie, wat moet dat niet betekenen dan voor organisaties die iets nieuws op de kalender willen krijgen?

Eén van deze nieuwigheden dit jaar is de Trimard Classic, in het leven geroepen door het Trimard Classic Team, een vertakking van ACP BrygHia. ACP BrygHia is een begrip binnen het historic gebeuren, denk maar aan “Venetië van het Noorden” destijds.

Zeven kernleden wilden na een bezoek aan de “Tour de Belgique” een proef maken die toegankelijk was voor iedere oldtimerliefhebber met toch ietwat competitieve geest. Het team zelf is een mix van ervaring met jong geweld die samen bezig zijn met een uniek evenement uit te werken.

De wedstrijd zelf gaat door op 14 en 15 april. In volle voorbereiding en in drukke tijden gingen we met Bart Vereecke rond de tafel zitten om na te gaan hoe alles verloopt. Bart is vooral gekend langsheen de rallywegen als cameraman voor Chris Courteyn, maar ook als een gedreven kerel die dit evenement een perfecte start wil geven samen met zijn collega’s.

Jullie nieuw evenement heeft een vliegende start genomen als we naar de inschrijvingslijst kijken. Dit moet voor jullie een ongelooflijke boost zijn?

Bart: ‘Uiteraard voor ons geheel onverwacht, we hoopten op een 35 tal wagens het eerste jaar en we hebben er reeds 55. Die 55 teams zijn voor ons ook echt een maximum, vooral richting accommodatie en catering is het niet evident. We hebben nu reeds al een andere locatie dienen te zoeken dan voorzien, voor een nog grotere groep krijgen we het helaas niet geregeld.

We zijn trouwens heel trots op onze deelnemerslijst, van heel onervaren teams tot echte topteams krijgen we aan de start. Een topper is bijvoorbeeld Ruben Maes, recente winnaar van de Belgium Westhoek Classic. Ook naar wagens toe zullen er pareltjes aanwezig zijn, de Bentley van het jaar 1947 op onze affiche te zien staat ook daadwerkelijk aan de start!’

Wat mogen de deelnemers verwachten en vooral ook niet verwachten?

Bart: ‘We willen een totaalpakket aanbieden aan onze deelnemers. Om een aantal voorbeelden te geven: er zal een startpodium aanwezig zijn op de Madonna te Langemark, we voorzien een schitterende plaats om te overnachten, fotograaf en cameraman zullen aanwezig zijn om alles te registreren, we voorzien per team ook een goodiebag met leuke gadgets enz.

Wat de proeven betreft kunnen we niet veel prijsgeven natuurlijk, we willen wel meegeven dat alles vlot te berijden zal zijn en bij momenten zal dit in heel afgelegen gebieden zijn. Er zitten ook 10 RT’s in over de volledige afstand. De start gaat door in Langemark en de eerste wedstrijddag eindigen we nabij Dinant, waarna we op zondagmorgen terug vertrekken richting Langemark. Proeven van Circuit des Ardennes, Bianchi Rally, Brain Le Compte en Ieper zitten verwerkt in de af te leggen weg. Wat de deelnemers niet moeten verwachten is een snelheidswedstrijd, het is geen rally uiteraard.

We hebben twee categorieën, classic en touring. Voor de classic klasse maken we gebruik van bol pijl met en zonder afstanden, ingetekende kaarten, eenvoudige pijlen en puntenrit. Eveneens zijn er voor deze klasse regelmatigheidstrajecten voorzien die moeten verreden worden aan een vooraf opgelegd gemiddelde. Voor de touring klasse zal het roadbook volledig opgemaakt zijn in bol pijl. ‘

Zullen eventuele nieuwsgierige toeschouwers de kans krijgen om proeven te bezoeken en vooral hoe gaan jullie dat aanpakken?

Bart: ‘We gaan op de website en op onze Facebook pagina plaatsen aangeven waar er kan gekeken worden. Op de startlocatie in Langemark zal ook een infoblad te verkrijgen zijn voor het publiek. We hopen op een grote belangstelling natuurlijk zeker bij de start, het centrum van de madonna wordt zelfs eenrichting gemaakt voor ons.

Dus ja zeker, mensen gaan kunnen langs het parcours postvatten om de deelnemers te bewonderen’

In welke fase van de voorbereiding zitten jullie nu en zijn er nog issues die moeten aangepakt worden?

Bart: ‘Het parcours is getekend en 80% is goedgekeurd door de betrokken gemeentes. Het verloopt over het algemeen redelijk vlot, al zijn er steeds kleine addertjes die de kop opsteken uiteraard. Maar daar zijn we met ons team goed op voorbereid.

We organiseren ook een info avond voor al onze deelnemers, tijdens deze avond komen de teams met minder ervaring alles te weten over het reilen en zeilen van de regularitywereld.

We zijn uiterst tevreden als nieuwe organisatie wat betreft sponsors, we kregen het vertrouwen van Renties als hoofdsponsor, toch ook de hoofdsponsor van de Ypres rally.

Daarnaast genieten we belangrijke ondersteuning van MOTUL, Oliecenter DEWULF, Carrosserie DEMAN,FLEUR FINE, Carrosserie LAUWYCK, Verzekeringen DEPLANCKE-DESCHUYTERE, YPRAUTO, VANSEVENANT Express, IBS Banden. Een welgemeende dank u wel voor deze mensen die ons volop steunen en vertrouwen hebben in ons als organisatie..’

Wanneer is voor jullie de eerste Trimard Classic geslaagd?

‘Daar kan ik kort op antwoorden. Als iedere deelnemer op zondagavond naar huis vertrekt met een goed gevoel en een unieke ervaring achter de rug aan het stuur van zijn oldtimer. We willen in ieder geval al de vele medewerkers bedanken want we hebben alle helpende handen nodig. We mogen niet vergeten dat we ondertussen aan een 50-tal medewerkers zitten die voor ons de broodnodige helpende handen zijn. We verwachten iedereen op 14 en 15 april, kom zeker ons evenement bezoeken!’

Voor alle verdere info kan je terecht op www.trimard-classic.be en like zeker hun facebookpagina!

Tekst: Giovanni Declercq.