De VW Polo GTI R5, nieuwkomer in de ‘customer racing’-cataloog van Volkswagen Motorsport, wekt nu al heel wat interesse op. Nog voor de publicatie van de minste schets of de minste technische gegevens, stroomden de bestellingen binnen. “Ik heb zelden zoveel enthousiasme meegemaakt voor een competitiewagen”, glimlacht Charles-Henri Bonnet, Voorzitter van de Belgian VW Club. “Zoals het geval is voor alles wat met autosport en Volkswagen te maken heeft in België, hebben we een intermediaire rol gespeeld tussen de geïnteresseerde teams en Volkswagen Motorsport. Meerdere teams maakten hun intenties erg vroeg duidelijk en we hebben rekening gehouden met de chronologie van de aanvragen. Vandaag zijn we erg gelukkig om te kunnen aankondigen dat drie van de vijftien eerste Volkswagen Polo GTI R5 op de markt worden ingezet door twee Belgische teams: BMA en THX Racing.”

Bernard Munster, Belgisch Rallykampioen in 1995, heeft de omschakeling naar de rol van teambaas duidelijk goed verteerd. Zijn structuur BMA – voor Bernard Munster Autosport – is immers een van de referenties in België. Het team vulde twee bestelbonnen in om de lang verwachte VW Polo GTI R5 in huis te halen. “Door de wereldtitels op te stapelen tussen 2013 en 2017, heeft Volkswagen Motorsport duidelijk zijn kwaliteiten getoond om een succesvolle rallywagen te ontwikkelen”, verklaart de man die door zijn fans ‘Big Bernie’ wordt genoemd. “Ik heb geen enkele twijfel bij het feit dat deze Polo GTI R5 een te duchten tegenstander wordt! VW Motorsport heeft uitdrukkelijk gekozen voor een methodische en intelligente aanpak, onder meer door het aantal verkochte wagens te beperken en zo een kwaliteitsvolle klantendienst te verzekeren.”

Naast het puur rationele en sportieve aspect, weet Bernard Munster ook dat zijn team zal kunnen genieten van een nog te bepalen ondersteuning van de Belgian VW Club. “Ik ken het enthousiasme van de Belgian VW Club en, over het algemeen, Volkswagen België in competitie”, gaat hij door. “Aan het begin van mijn carrière was het trouwens dankzij de Club dat ik mijn eerste officiële stuur kon bemachtigen. Dat was in 1985, toen ik derde werd in de Boucles de Spa met een quattro, alvorens in 1988 een VW Golf GTI te besturen met steun van de Belgian VW Club. Vanaf de eerste contacten voor de Polo GTI R5 voelde ik dat de wil er was om samen iets moois op te bouwen. Dat motiveert!”

Het andere Belgische team dat een Volkswagen Polo GTI R5 zal laten rijden, is – nog – niet gekend bij het brede publiek. Maar de teamleden beschikken over solide adelbrieven. “THX Racing is inderdaad een nieuwe structuur”, aldus de ‘boss’, Christian Jupsin. “Maar dan wel met de steun van de technische en sportieve competenties van DG Sport, een team dat de afgelopen seizoenen zijn kunnen heeft bewezen. THX Racing is de vrucht van een samenwerking met nieuwe investeerders en partners. Deze nieuwe formatie maakt gebruik van de ervaring van DG Sport, maar wordt onafhankelijk en autonoom. De organisatie van THX Racing en zijn projecten met de Belgian VW Club worden erg binnenkort meer gedetailleerd uit de doeken gedaan, maar ik kan nu al zeggen dat we erg ongeduldig zijn om dit nieuwe avontuur aan te vatten.”

In het kamp van THX Racing heerst er eveneens een totaal vertrouwen in het toekomstige wapen van Volkswagen op de rallywegen, en onder meer in het kader van het Belgisch Kampioenschap. “We hebben inderdaad bijna met de ogen dicht een VW Polo GTI R5 besteld”, lacht Christian. “Maar we zijn ervan overtuigd dat we zowel op vlak van prestaties als op vlak van de klantenservice niet ontgoocheld zullen worden. Deze wagen benut de ervaring van het merk in het Wereldkampioenschap Rally en we zullen dan ook maar één doelstelling hebben: winnen!”

De Volkswagen Polo GTI R5 worden bij de teams geleverd tijdens het vierde trimester van het jaar 2018. Als alles volgens plan verloopt, komen BMA en THX Racing met de nieuwe bolides aan de start van de Rally van de Condroz, de finale van het Belgisch Kampioenschap, geprogrammeerd tijdens het eerste weekend van november in Hoei.

(persbericht)