Vandaag reden de deelnemers in de Africa Eco race een etappe van Agdal naar Assa, nog steeds op Marokkaans grondgebied. Met een klassementsproef van 400 km tussen Foum Zguid en Assa. Het vertrek gebeurde direct van bij de bivak en dat scheelt hem natuurlijk in minuten aan slaap en voorbereiding. De rit voerde voorbij heel wat militaire kampen maar ook langsheen uitgedroogde meren. Op het einde van de etappe wordt de navigatie moeilijker bij het naderen van de Oued Draa. De finish ligt net buiten de stad Assa waar de Africa Eco Race al 9 jaar passeert.

Een zege was er dan vandaag voor Mathieu Serradori en onze landgenoot Fabian Lurquin op de LCR30. Zij namen vandaag 22 minuten terug op leider Vasilyev en de Mini Countryman. Daardoor naderen Serradori en Lurquin tot op 7 minuten van de Rus.
Erwin Imschoot en Patrick Van Hyfte plaatsten de Toyota Hi-Lux op een 8ste plaats vandaag en daardoor verstevigen ze hun 9de plaats algemeen. Het vrachtwagen trio Essers-Cooninx-Lauwers (MAN) zakken één plaats in het klassement naar de 20ste positie.
Vermelden we nog de 28ste plaats van de MAN van Jan Govaere, Patrick Hillewaere en Philip Helewaut en de 31ste plaats van de Polaris buggy van Johan Cromphout en Christian Verhaeren.

Geen verloren route dus gisteren voor Bjorn Hamiaux, die vandaag een 25ste plaats pakte. “Alles ging goed gisteren”, vertelt de rijder op zijn facebook pagina. “Maar we haalden de laatste tijdscontrole niet omdat voor ons een motorijder was gecrasht. Aangezien het slachtoffer niet reageerde bleven we ter plaatse tot de helikopter er was. De laatste kilometers werden dan ook geneutraliseerd en we reden een verbindingsroute. Los van dit voorval voel ik me goed en we doen nog altijd mee!”

foto’s: facebook/Alain Rossignol

ETAPPE 3

Auto / Camion:
1. Mathieu Serradori-Fabian Lurquin (FRA) 03:48:12
2. Vladimir Vasilyev-Konstantin Zhiltsov (RUS) +00:00:22
3. Vauthier Remy-Brucy Jean (ZWI) +00:13:33

8. Imschoot -Van Hyfte (BEL) +00:42:26
27. Govaere-Hillewaere-Helewaut (BEL) +02:01:43
29. Essers-Cooninx-Lauwers (BEL) +02:06:04
39. Cromphout-Verhaeren (BEL) +02:36:26

Moto:
1. Paolo Ceci (ITA) 04:51:50
2. Luis Miguel Anjos Oliveira (POR) +00:00:26
3. Pal Anders Ullevalseter (NOR) +00:01:29

25. Bjorn Hamiaux (BEL) +03:25:52

ALGEMENE TUSSENSTAND:

Auto / Camion:
1. Vladimir Vasilyev / Konstantin Zhiltsov n°201 (RUS) 09 :41 :21
2. Mathieu Serradori / Fabian Lurquin n°202 (FRA) + 00 :07 :02
3. Pascal Thomasse / Pascal Larroque n°206 (FRA) + 01 :09 :34

8. Imschoot -Van Hyfte (BEL) +02:16:56
20. Essers-Cooninx-Lauwers (BEL) +04:44:34
27. Govaere-Hillewaere-Helewaut (BEL) +06:33:28
31. Cromphout-Verhaeren (BEL) +07:39:16

Moto:
1. Paolo Ceci (ITA) 12:01:02
2. Pal Anders Ullevalseter (NOR) +00:01:26
3. Luis Miguel Anjos Oliveira (POR) +00:35:06

22. Bjorn Hamiaux (BEL) +18:58:19

Erwin Imschoot: de race is nog lang!

“Vooral de etappe van gisteren was zwaar. Er zaten veel duinen in en dat is altijd een onzekere factor. Je weet nooit waar je dan uitkomt”, liet Erwin Imschoot weten via de dagelijkse briefing met zijn zoon Olivier. “Tot nu gaat het nog altijd goed. De Toyota van Overdrive is een snelle machine en zeker in een etappe als gisteren deden we het super goed. Vandaag was de etappe vrij snel, met duidelijke pistes, een beetje WRC stijl. Toch waren er veel stukken waar je goed geconcentreerd moest blijven, ook al omdat de navigatie een tikkeltje moeilijker was. In dat geval, met veel richtingswijzigingen, is het de kunst om juist en vlot te rijden en ook het materiaal te sparen. We maakten wel enkele foutjes maar uiteindelijk waren we goed op tijd binnen. Dat is belangrijk want dan heb je wat extra tijd om goed te eten en vooral, te drinken. In de wagen loopt de temperatuur, los van de omgeving, al snel naar de 40°C.”
“Morgen is er nog een zware etappe van 500 km. Dat zal zijn weerslag hebben op het klassement. Vandaag eindigden we 9de en het is de bedoeling om in de komene dagen deze positie vast te houden. De race is nog lang en in Mauretanië zal het klassement nog wel door elkaar worden geschud. Je moet ook met veel rekening houden en het blijft uiteraard een mechanische sport.”