Eind november 2015 publiceerde RallyandRaces reeds een artikel over Steve Matterne naar aanleiding van zijn deelname aan de Rally van Zuid-Limburg in de 0-wagen. Was zijn thuisrally destijds een eerste stap richting comeback? Hij had alvast de smaak terug te pakken en dat hij van zijn rijkunsten nog niet veel verloren had mocht eenieder toen ook vaststellen. Een goede vriend van Steve, Rik Vanlessen en tevens zaakvoerder van het transportbedrijf EuroSpedBelgium, was eveneens aanwezig en zag dat rallywereldje wel zitten.

In 2016 werden diverse contacten gelegd, werd besloten met welke wagen welke rally’s in 2017 zouden gereden worden en de gemaakte plannen werden dit jaar dan ook uitgevoerd. Zo namen Steve en Rik het afgelopen jaar nog deel in Kasterlee waar ze een 4de plaats in extremis aan hun neus zagen voorbij gaan door een kleine sortie, maar dat werd in Warreme en in de Rally van Zuid-Limburg ruimschoots goedgemaakt met een tweede en derde plaats.

Steve Matterne …

Steve voorstellen is voor ingewijden niet echt nodig. Deze voormalige Criterium kampioen was ooit een jonge belofte die na enkele jaren helaas zijn carrière moest onderbreken wegens gebrek aan middelen.

Matterne begon zijn loopbaan in 2001 zoals zovelen in de Citroën Saxo cup, al snel bleek een voortrekker niet het geliefkoosde speelgoed te zijn voor de snelle Limburger. Dus stapte Steve enkele jaren later over op een Mitsubishi Lancer van Colsoul. Hij groeide uit tot een van de smaakmakers in het Belgisch groep-N kampioenschap met als hoogtepunt een derde plaats algemeen in de Sezoensrally van 2006. In de eindstand van het BK werd hij dat jaar zevende algemeen en tweede in Gr.N. In 2007 kroonde Matterne zich na een ware demonstratie tot Criterium kampioen en dat moest de doorbraak betekenen voor Steve. Maar zoals vele jongeren moeten ondervinden is de laatste stap naar de top wellicht de moeilijkste. Matterne en zijn entourage vonden het steeds moeilijker om de benodigde budgetten bij elkaar te sprokkelen en als jonge zelfstandige kon Steve misschien ook niet meer de motivatie opbrengen om zich steeds maar weer opnieuw te bewijzen. In 2008 en vooral 2009 kwam Matterne steeds minder aan de start met telkens als hoogtepunt de overwinning in het Criterium van zijn thuiswedstrijd, de Rally van Haspengouw.

Skoda Fabia R5 uit de stallen van BMA.

Maar kijk, tijden kunnen veranderen. In 2018 zal Steve, genavigeerd door Rik Vanlessen, minimum 3 rally’s rijden aan het stuur van een Skoda Fabia R5 die gehuurd wordt bij Bernard Munster. De Rally van Haspengouw, een thuisrally voor beide heren, staat al zeker op het programma. Komen daar wellicht nog bij: de TAC Rally van Tielt en de Sezoensrally in Bocholt. Maar Steve laat zijn vertrouwde merk niet in de steek want ook de EVO X mag in Ieper, Waremme en de Condroz starten. Afhankelijk van het verloop van het seizoen zal dan besloten worden of de Rally van Zuid-Limburg de Skoda Fabia R5 of de EVO X mag verwelkomen.

Het is dit jaar vooral de bedoeling dat copiloot Rik Vanlessen als nieuwkomer de nodige ervaringen betreffende nota’s en parcourskennis kan opdoen om dan elk jaar weer een stapje hoger te gaan.

Tekst: Hans Jacobs/ foto’s: RallyandRaces