De WRX STI is hèt iconische Subaru model, de moderne incarnatie van de Impreza van toen, met beelden van podiumsucces en door rally legendes tot het uiterste gedreven. Met de lancering van nieuwe modellen, de ontwikkeling van een volledig nieuw platform en vernieuwde powertrains, is de tijd gekomen om een ​​nieuw hoofdstuk voor Subaru te openen. De Subaru WRX STI zal definitief verdwijnen uit het Subaru-gamma in Europa en dus ook op onze markt.

Subaru heeft zijn ultieme sportsedan, en daarbij ook de laatste editie van dit model, verder verfijnd. Door een aantal aanpassingen, voornamelijk aan de voorzijde, straalt het herkenbare uiterlijk nog meer kracht uit. Binnenin zorgen wijzigingen voor een hoger gevoel van kwaliteit. Aanpassingen aan onderstel en remmen leiden tot een nog betere wegligging en nog meer stopkracht. De nieuwe WRX STI is in de “top of the range” Sport Premium uitvoering leverbaar met een catalogusprijs van 49.795 EUR in België en 48.145 EUR in Luxemburg.

Door de WRX STI op een aantal punten te wijzigingen is zijn aantrekkelijkheid nog verder vergroot. Meest in het ogen springen de nieuwe 19-inch wielen die ruimte bieden aan grotere, nu 18-inch remschijven. Voor extra remkracht zijn de felgele Brembo remklauwen vooraan voorzien van zes zuigers en zijn de exemplaren achter opgetrokken uit één stuk. Voor- en achterschijven zijn voor deze editie geventileerd en geperforeerd.

Ook opvallend is de aangepaste voorzijde. Nieuwe, meedraaiende LED-koplampen en C-vormige dagrijverlichting zorgen er voor dat de WRX STI zowel overdag als ook ’ s nachts wordt gezien en dat de bestuurder natuurlijk optimaal zicht heeft. Extra grote luchtinlaten in de voorbumper optimaliseren de koeling en leiden meer zuurstof richting inlaatkanaal.

Het interieur lieten de technici van Subaru evenmin ongemoeid. Door gebruik van nieuwe delen in zwarte pianolak finish kreeg de uitstraling een flinke boost. Recaro stoelen omklemmen de bestuurder nog beter, met daarbij rode gordels.

In technische zin zijn er aanpassingen doorgevoerd aan het onderstel en versnellingsbak. Zo is het Driver Controlled Central Differential, ofwel het centrale differentieel dat door de bestuurder aan de rijomstandigheden kan worden aangepast, nu volledig elektronisch te sturen, waardoor de snelheid waarmee bochten ingestuurd kunnen worden, nog hoger ligt. Het onderstel werd voor- en achteraan voorzien van andere dempers en veren met een andere voorspanning.