De F1 heeft de toeschouwersaantallen van het voorbije seizoen bekend gemaakt. Meer dan 4 miljoen mensen hebben het afgelopen seizoen een F1-wedstrijd live meegemaakt, of een stijging van 8% tegenover 2016. Het gemiddelde was 203.570 personen per weekend en 76.722 per racedag, wat meer is dan… de Champions League, de NFL of het WK voetbal van 2014. Als we weten dat ook andere autosportevenementen, zoals Le Mans, WRC of INDY en Nascar in de VS, enorme bezoekerscijfers halen, dan wordt weer maar eens pijnlijk duidelijk hoe stiefmoederlijk autosport in de algemene media behandeld wordt.

Sla uw maandagkrant open, kijk naar sportweekend of surf naar de sites van populaire dagbladen en u stelt het zelf vast, de journalisten die een hart voor autosport hebben, krijgen van hun chefs niet de ruimte die hen toe moet komen. Als we naar eigen land kijken en we zien welke enthousiaste massa de Legend Boucles, de Ypres rally of de Condroz aantrekken, of op circuit de 24-uursraces van Zolder en Spa, dan overstijgt dat makkelijk Waasland Beveren – Antwerp of zelfs Anderlecht – Gent, waarvoor kwistig met bladzijden en TV-minuten voor gestrooid wordt.

Onder het mom, de lezer en kijker willen het, wordt het iedere week erger, terwijl het gewoon neerkomt op gebrek aan vakkennis en wat durf, want het betreft hier sportbijlagen, sportnieuwsuitzendingen en geen voetbalmagazines. Misschien wordt het maar eens tijd dat de autoconstructeurs en invoerders de desbetreffende media op het feit wijzen dat zij nog steeds heel wat reclame-inkomsten dankzij de auto(sport) genereren. En dus zou pakweg d’Ieteren of PSA pakweg een jaar eens de budgetten bij de Persgroep of aan de Medialaan moeten schrappen…

 

(foto: wb)