TEAMS 2017-2018

Audi Sport Abt – Audi e-tron FE04
Lucas Di Grassi – Daniel Abt

DS Virgin Racing – DS Virgin DSV-03
Sam Bird – Alex Lynn

Jaguar Racing – Jaguar I-Type II
Nelson Piquet – Mitch Evans

Venturi Team – Venturi VM200-FE-03
Edoardo Mortara – Maro Engel

Dragon – Penske EV-2
Neel Jani – Jerome D’Ambrosio

Renault e.dams – Renault Z.E.17
Nicolas Prost – Sebastien Buemi

NIO Team – NextEV NIO Sport 003
Oliver Turvey – Luca Filippi

Techeetah – Renault Z.E.17
Andre Lotterer – Jean-Eric Vergne

Mahindra Racing – Mahindra M4 Electro
Felix Rosenqvist – Nick Heidfeld

Andretti – Andretti ATEC-03
Kamui Kobayashi – Antonio Felix Da Costa

Formule E is de topserie in elektrisch racen. Een platform dat de grenzen van de technologie wil testen binnen het elektrische racen. Er wordt veel ingezet op groeimarkten en ook op sociale media. Geen V8 of V6. Er is amper motorgeluid, buiten het hoge zoemen van de elektrische motoren en de rolgeluiden. Geen knetterende versnellingsbakken of loeiende motoren. Fanboost. Racen op artificiële stratencircuits. Velen trokken de wenkbrauwen op. Weinigen waren “believers”. Maar kijk nu, bij het begin van het 4de seizoen in de Formula E… Renault, Audi, Jaguar, Mahindra, Porsche, Nissan, Mercedes, BMW. Ze zijn allemaal betrokken bij het elektrische racen anno 2018. En dat maakt dat de Formula E het grootste aantal officieel deelnemende constructeurs telt, meer dan eender welke serie, en ja…ook meer dus dan de zo geprezen Formule 1!

Op zaterdag 2 december gaat het nieuwe seizoen van start in Hong Kong, net als verleden jaar. Aan de start staat 10 team en 20 rijders. Onder hen één Belg. Jérôme D’Ambrosio gaat opnieuw van start voor een seizoen elektrisch racen, bij Dragon, dat met Penske EV-2 motor rijdt. Hij is er teamgenoot van Neel Jani. “Vorig seizoen was een beproeving“, vertelt D’Ambrosio voor aanvang van dit weekend. “Maar ik ben blij dat ik er weer bij ben en natuurlijk gaan we trachten de kansen te keren. Het zal boeiend zijn om te kijken waar iedereen staat!” Het weekend van Hong Kong is een eerste “dubbelrace”, met een wedstrijd op zaterdag en op zondag. De rest van het zeven maanden tellende seizoen zal races zien in 11 steden over 5 continenten en steden als New York, Santiago, Sao Paulo, Parijs, Marrakech, Montreal, Mexico en Rome. Formula E gaat zelfs naar Zürich en slaagde er dus in om een raceverbod in Zwitserland, dat al in voege was sinds de vorige eeuw, omver te halen.

Electrisch racen in de stad. Breng de evenementen naar de mensen toe in plaats van omgekeerd. Zet in op moderne media en betrek het publiek. Het idee kwam oorspronkelijk van FIA voorzitter Jean Todt. De Spaanse zakenman Alejandro Agag startte de serie op en heeft nu maar mooi een 25-jarig contract op zak met de FIA. Hij is dus zowat de “Bernie Ecclestone” van de Formula E. In 2014 ging de eerste race van start in het Olympische park in Peking. Amper 4 jaar later is de serie goed op weg om de belangrijkste markt te worden op gebied van autosport. Stel u voor dat een merk als Ferrari straks het pad van de Formula E kiest… het zou zelfs voor de almachtige F1 een genadeslag kunnen betekenen…!
Maar zover zijn we alsnog niet. Er komt eerst een seizoen 2018 aan, dat alles in zich draagt om minstens even boeiend te worden als het vorige seizoen.

Nieuw in 2018
  • Het debuut van Andre Lotterer, Neel Jani en Luca Filippi.
  • Er wordt voor het eerst geracet in Zurich (Zwitserland), Santiago (Chili), Sao Paulo (Brazilië) en Rome (Italië).
  • Extra 10kW aan vermogen in race modus. Het vermogen gaat van 170 naar 180kW

De Formula E is volwassen geworden“, legt regerend kampioen Lucas Di Grassi uit. “En dat is omdat de Formula E een ander type autosport is. Het wordt waarschijnlijk de autosport van de toekomst. Aan deze mate van ontwikkeling zal het binnen de 10 à 20 jaar de eerste macht worden in de autosport. Naarmate de verbrandingsmotoren steeds meer verdwijnen is het voor de constructeurs niet meer logisch om deze krachtbronnen te promoten via races. De Formula E is er niet om de mensen te overtuigen. Het is eenvoudigweg een technisch platform waarin we kunnen laten zien waartoe electrisch racen in staat is. Het racen zelf is anders, met weinig marge voor fouten, met de races gecomprimeerd binnen één weekend. Een paar seizoenen geleden lachten vele rijders die hier straks aan de start staan ons nog uit. Dit is geen autosport, zegden sommigen. Hier zal ik nooit in rijden. En kijk nu: ze staan in de rij om te mogen meerijden!

Wat is FANBOOST?

Met FANBOOST kunnen fans via de geëigende website (http://fanboost.fiaformulae.com) hun voorkeur uitdrukken voor een rijder. Die kan dan een extra boost van elektrische power (100 kJ)  krijgen gedurende de race. Hij kan dit gedurende 5 seconden gebruiken in de tweede helft van de wedstrijd.  Formula e zet zo in op de betrokkenheid van de fans, die rechtstreeks een verschil kunnen maken in de races.

Onzin? “De traditionele autosport, met de ronkende motoren en piepende banden is iets voor de generatie van 50-plussers“, opperde Jean Todt in een recent verleden. “Dit is iets dat de jongere generatie aanspreekt.” En dan moeten we hem schoorvoetend gelijk geven, want op facebookpagina’s en in YouTube commentaren blijkt dat vele jongeren dit wel een leuk idee vinden, de gedachte dat je rechtstreeks grip hebt op het gebeuren.

For the record: regerend kampioen Lucas di Grassi mocht al 19 keer tellen op een duwtje in de rug via “fanboost”. Onze
Jerome D’Ambrosio kreeg nog maar één keer dat genoegen. Maar nu weet u ook waar u daaraan kan remediëren…