Volzet. Het woord valt nog maar eens. En met 95 deelnemende wagens was deze 3de editie van de Rally Zuid Limburg voor de organiserende Haspengouwse TRCH een schot in de roos. We kregen keihard rallyweer, een onklopbare winnaar en… een nieuwe VAS kampioen!

Als Piet van Hoof de mooie Mitsubishi Lancer Evo IV van stal haalt, een beestje dat ooit nog in de handen van Makinen de WRC wegen onveilig maakte, dan komt hij om voor de zege te strijden. Het werd een gure, winderige zondag, met regenbuien, hagel en smeltende sneeuw die de wegen in de fruitstreek in modderbanen veranderde. Maar op Piet Van Hoof stond geen maat. Hij ging van bij aanvnag aan de leiding en stond die nooit meer af.

Achter hem werd er wel aardig gebakkeleid. Eddy Vandevelde in zijn eigen geprepareerde Evo X was de eerste die in de kijker mocht lopen. Met regelmatige top 3 plaatsen en klasseringen in de top 5 kon hij zich vooraan handhaven. Later moest hij toch het onderspit delven tegen de kracht van de Fiesta R5 die Kevin Van Eijnde had meegebracht. Van Eijnde zit nog in de gewenningsperiode aan zijn R5, maar trok zich uitermate goed van slag. Hij mocht uiteindelijk op de tweede podiumtrede terwijl Vandevelde zich op de laatste KP nog liet verrassen en Steve Matterne (eveneens op Evo X), nog naar de derde eindplaats zag oprukken.

Nog even verderop in het klassement viel de beslissing over de toekenning van de VAS regionale rallytitel in de Divisie 3. Steve Bécaert verspeelde in de Hemicuda rally, begin oktober, de leiding in de tussenstand aan Steven Dolfen. Bécaert had lange tijd uitzicht op een derde opeenvolgende titel in de VAS, maar verspeelde zijn voorsprong deze zomer na een zware crash in Ieper en een aantal forfaits. Voor de rally van Zuid-Limburg wisselde hij de DS3 R5 in voor een Skoda Fabia R5. Maar al in de ochtend ging hij van de baan. Hij kon zich nog redden uit de gracht maar in de namiddag ging hij op de rondkoers in Gelmen nogmaals van de baan, tegen wandelsnelheid maar onherroepelijk. Deze keer was het verdict definitief en daarmee zag hij zich de titel uit handen glippen.

Steven Dolfen, die gaf wel present met de Renault Clio R3. Hij moest alleen maar aankomen, om het noodzakelijke resultaat “buiten de provincie” te scoren, maar hij won zijn klasse 3G, incasseerde de punten en mocht op het einde van de dag zich de nieuwe VAS-kampioen noemen. “Een revanche voor 2011”, vertelde hij. “Ook toen moest ik alleen maar aankomen, maar we verspeelden het door een te late aanmelding en de bijhorende strafseconden. De hele dag was het trouwens opletten om er niet af te schuiven en we hadden toch enkele warme momenten. Ik vond het vooral een hele eer dat de organisatie mij het startnummer 1 toebedeelde, omdat ik de leider in de tussenstand van de VAS was. Ik heb al veel meegemaakt maar dat nog niet. We begonnen laat aan onze VAS-campagne. Uiteindelijk reed ik Moorslede en de Monteberg. Meer niet. Maar toen ik in de TBR in juli 4de werd in de klasse, had ik ineens een hele hoop punten. Toen beslisten we om een VAS-campagne te rijden in plaats van de Omloop bijvoorbeeld, iets wat ik elk jaar deed.” Steven Dolfen toonde zich enorm blij met de titel. “Het is een overwinning van de kleine man. Een klein team met beperkt budget!”

En ook in de categorie van de Historics speelt de titelkoorts. Danny Kerckhof (BMW E21) kan nog steeds aanspraak maken daarop maar dan moet hij wel Bram Fonteyne en de Volvo 240 achter zich houden. Fonteyne heeft al zijn resultaat “buiten de provincie” gehaald in Kasterlee en kon in principe een relax wedstrijd rijden. Maar hij ging met het Volvo 240 slagschip toch vol in de aanval. Glenn Rogiers (Opel Kadett) haalde de tweede plaats en Danny Kerckhof strandde als derde. Dat betekent dat Bram Fonteyne in Kortrijk de beste optie op de titel heeft.

Afspraak eind november, voor het sluitstuk van een boeiend VAS rallyjaar.