De herfst regeert ondertussen het land. De bladeren vallen. De Condroz rally ligt achter ons. Regenbuien en wind zorgen ervoor dat de wegen een modderig karakter krijgen. En dat is het tijdstip van het jaar dat de medewerkers van de TopSpeed Rally Club Haspengouw vzw het liefst van al hebben! Voor de derde keer stellen zij hun Rally van Zuid-Limburg voor.

Het zijn situaties die Jan Modaal al weleens aan zich wil laten voorbijtrekken. Maar sommige rijders hebben geen keuze. Het regionale rallyseizoen loopt op zijn laatste benen en de begeerde titel in de Divisie 3, de zwaarste klasse, is nog niet toegekend. Met zijn late plaats op de kalender speelt de Rally van Zuid-Limburg een belangrijke rol en ook nu zal typische Haspengouwse parcours beslissend worden in het VAS-rallykampioenschap.

Steve Bécaert boekte in enkele jaren tijd grote vooruitgang. Hij maakte kennis met het rallyrijden, ging van de standaardklasse naar de topklasse met een R5, en kan ondertussen al voor de derde opeenvolgende keer de regionale rallytitel in de Divisie 3 pakken. Maar dit seizoen gooide een zware crash in Ieper roet in het eten. Tijdens de zomer miste hij wat afspraken en nu moet hij dus zijn kaarten tonen! Maar dat doet hij in optimale omstandigheden, met een Skoda Fabia R5. Alleen zal hij in en om Gingelom moeten afrekenen met enkele tegenstanders van formaat. Zij brengen allen goed geprepareerde Mitsubishi Evo Lancers mee en kennen bovendien de streek goed! Denken we maar aan oud-VAS-kampioen Marc Turrion, die in voorgaande jaren bewees nog steeds aan het stuur te kunnen draaien. Steve Van Bellingen is kind aan huis in de Haspengouw en brengt een karrenvracht aan BK-ervaring mee. En zijn er nog de Matterne, Vandevelde, en Vrijdaghs (bijgestaan door de ervaren Thierie). Kevin Van Deijne brengt de andere R5 mee maar de Nederlander zit nog in aanpassingsfase en zal in principe niet meedingen voor een ereplaats. Echter… voor de algemene zege staan ook nog Piet Van Hoof (met de krachtige ex-Makinen Evo IV ) en ene Van den Heuvel aan de start, transparant in het VAS kampioenschap weliswaar, maar toch kandidaten voor de grootste beker. Tel daarbij nog de Porsche GT3’s van thuisrijder Moers en streekrijders Schmelcher en Dekens, en dan weet je dat de ereplaatsten duur verkocht zullen worden.

Ook binnen de klasse Historic moeten er door enkelen nog punten worden gescoord. Lietaer is zoals verwacht afwezig maar Danny Kerckhof (BMW) en Ronny Declerck moeten punten goedmaken op Bram Fonteyne (Volvo) terwijl thuisrijders Deveux, Laporte en Fruyt voor de glorie van de dag zullen gaan.

In totaal staan er net geen 100 km op het programma voor de deelnemers. De wedstrijd wordt netjes verdeeld in 4 lussen van 3 proeven. Borlo werd licht gewijzigd en opent de wedstrijd, daarna gaat het naar Aalst, deze keer verreden in omgekeerde richting en de lussen eindigen telkens met de ongewijzigde proef van Gelmen, langsheen de Luikersteenweg.

Net als de voorgaande jaren wordt het wedstrijdcentrum gevestigd op de Industriezone van Gingelom. Op zondagmorgen 12 november gaan de rijders er vanaf 8u30 over het startpodium en de rallywagens worden op zondagavond rond 19u opnieuw verwacht in Gingelom voor de podiumceremonie. De prijsuitreiking is voorzien om 21u in de feesttent.

De teller staat nu al op “volzet”, met 99 ingeschreven teams (inclusief de nulwagens). Maximaal 90 wagens zullen van start gaan. De organisatie gaat dus een succesvolle wedstrijd tegemoet. Zij hopen uiteraard ook nog op een fijn en veilig rallyweekend!

(vas persbericht)