Startgrid

Sebastian Vettel (Ferrari) – 1’16″488
Max Verstappen (Red Bull) – 1’16″574
Lewis Hamilton (Mercedes) – 1’16″934
Valtteri Bottas (Mercedes) – 1’16″958
Kimi Raikkonen (Ferrari) – 1’17″238
Esteban Ocon (Force India) – 1’17″437
Daniel Ricciardo (Red Bull) – 1’17″447
Nico Hulkenberg (Renault) – 1’17″466
Carlos Sainz (Renault) – 1’17″794
Sergio Perez (Force India) – 1’17″807
Felipe Massa (Williams) – 1’18″099
Lance Stroll (Williams) – 1’19″159
Brendon Hartley (Toro Rosso) – geen tijd
Marcus Ericsson (Sauber) – 1’19″176
Pascal Wehrlein (Sauber) – 1’19″333
Kevin Magnussen (Haas) – 1’19″443
Romain Grosjean (Haas) – 1’19″473
Fernando Alonso (McLaren) – geen tijd Q2
Stoffel Vandoorne (McLaren) – geen tijd Q2
Pierre Gasly (Toro Rosso) – geen tijd Q1

Al jaren verzorgt La Deux, de Franstalige omroep de live uitzendingen van de F1. En wie af en toe eens eens een kijkje neemt bij onze Waalse vrienden weet dat presentator Gaetan Vigneron graag schermt met statistieken. Die worden per wedstrijd meestal mooi verzameld in de bijgeleverde persmap. Maar deze keer pakte Gaetan toch uit met een verbazend cijfer. Vandoorne raapte over het seizoen 205 gridplaatsen straf voor wijzigingen aan de motor, goed voor 1640 meter achterstand, daarbij kwamen nog 15 plaatsen voor werken aan de versnellingsbak, wat het totaal op 1760 meter brengt en dan moeten we daar nog de 5 gridplaatsen bijtellen die Stoffel zichzelf aandeed met het aanrijden van Massa. Het brengt het totaal op 225 plaatsen straf, en daarmee startte Stoffel dit seizoen dus al met een achterstand van 1800 meter, één kilometer en achthonderd meter achter de rest van het veld. Een absoluut rekord tot dusver.

Met 225 plaatsen aan gridstraf is Stoffel Vandoorne
de absolute rekordhouder

Dat gezegd zijnde ook Mexico wordt een moelijke wedstrijd met alvast 35 gridplaatsen straf voor de vervanging van de motor. Stoffel haalde in Q1 nog een 13de plaats, wat hem toeliet in de Q2, waar dan weer niet werd gereden. Stoffel wordt op de laatste startrij vergezeld van Pierre Gasly, waarvan de motor in de derde vrije training stuk ging en die dus niet aan rijden toe kwam in de kwalificatie.

Sebastien Vettel was de eerste die het ronderekord verbeterde met een 1:17.058 in Q2. Maar in Q3 was het Lewis Hamilton die eerst onder de rekordtijd dook, even later gevolgd door Verstappen, die in de derde vrije training zich al was komen tonen met een besttijd. Maar uiteindelijk strandden zowel Hamilton en Verstappen in hun laatste poging om hun tijd te verbeteren en was het toch Sebastian Vettel die de Ferrari op de pole zette met een rekordtijd van 1:16.488, Verstappen volgde op 0.048 seconden en Hamilton op 0.446, waarmee de Brit mooi op titelkoers zit.

(foto: ferrari f1)