Afgelopen weekend stond het American Festival op Circuit Zolder in het teken van het afsluiten van het nationaal seizoen omloop. Naast de Belcar reed ook de Belgian Historic Cup zijn laatste drie races, verdeeld over zaterdag en zondag. Een mooi deelnemersveld van 45 wagens kwam opdagen om het seizoen 2017 af te sluiten.

Tijdens de kwalificatie was Luc Moortgat met zijn Klasse 3-Porsche 964 Cup een dikke seconde sneller was dan merkgenoot Patrick Michiels terwijl Jan Van Elderen in diens bloedmooie Ford Sierra Cosworth via een derde chrono de pole pakte in Klasse 4. Met een 10de chrono algemeen verzekerde Gust Van Haelst zich in zijn Mazda RX3 van de pole in Klasse 2 en dus de beste startpositie van het tweede peloton. Guy François was dan met zijn Lotus Elan de snelste in Klasse 1.

Guy François had in Klasse 1 de beste papieren in handen.  François won tijdens de drie races telkens de klasse 1 en werd kampioen met het maximum van de punten.
In Klasse 2 kreeg leider Brauneiser en diens Ford Escort vroeg problemen en hij mocht zijn titelambities opbergen. Michel Kowaleski (Escort) beschikte zodoende over de beste papieren. Gust Van Haelst won met zijn Mazda de eerste race, Xavier Martens won de twee overige races van het weekend met zijn Porsche 911. Kowaleski die zich via drie rustige races verzekerde van de titel voor de Ford GT 40 van Guy De Baer die de vicetitel pakt.

In Klasse 3 stonden Eric Nulens en Luc Moortgat met een ex aequo voor de start van de eerste manche van het weekend. Moortgat en Michiels maakten er een boeiend kijkstuk van tijdens de drie races waarvan Michiels er twee won en Moortgat één. Tijdens de laatste race was het verschil aan de meet amper 2/10 sec. in het voordeel van Michiels. Luc werd wel opnieuw kampioen, maar riskeerde zijn titel door vol in duel te gaan met Michiels. Nulens wordt vice kampioen voor Michiels die na een mager seizoen inzake deelnames toch nog de derde plaats pakt in de eindstand.

In klasse 4 was Tom Laureyns de pechvogel van het weekend. Na de kwalificatie moest hij de Golf met technische averij parkeren en het weekend zat erop voor de Gentenaar die nog oppositie kon voeren tegen Jan van Elderen en diens Ford Sierra Cosworth RS 500. De pole was voor Jan van Elderen die derde werd in de eerste manche en dus de Klasse 4 won voor John Timmermans in de Lancia en de BMW’s van Bas van Elderen en Coenjaerts. Een zelfde scenario tijdens de tweede race met ditmaal een knappe zege voor Timmermans met de Cosworth van vader Jan van Elderen, en zoon Bas opnieuw op de derde plaats. Tijdens de derde en afsluitende race was Jan van Elderen quasi zeker van de titel en kon hij in functie rijden van Bas. Een nieuwe zege was er voor Timmermans die knap derde algemeen eindigde na de Porsches van Michiels en Moortgat. Jan van Elderen was zeker van zijn titel .

Naast de titels voor François (klasse 1), Kowaleski (klasse 2), Moortgat (Klasse 3) en Jan van Elderen (Klasse 4) zijn er uiteraard ook de groepen binnen een welbepaalde klasse volgens de cilinderinhoud van de wagens. Hier gaan de titels naar Maurice Damseaux (MINI), François (Lotus), Geebelen (Porsche), T’Hoen (Austin Healy), Bertrand (Escort), Kowalewski (Escort), Dumont (Nissan), De Baer (Ford GT40), Moortgat (Porsche), Potters (Peugeot), Coenjaerts (BMW) & Jan Van Elderen (Sierra Cosworth).

(bravo persbericht/ed. wb)