Bart Lenaerts:
“Morgen blij met 2de plaats”

“Ik schat dat ik de hele dag zowat een seconde te kort kwam op de Mini”, verduidelijkte Bart Lenaerts achteraf. “Het kwam uiteindelijk op bijna niets aan. Een paar lage klasseringen in het seizoen. De wedstrijd in Kuurne zal me bijblijven. Het ging toen om 23/100ste van een seconde, maar ik had wel de zege! Moest men het mij vooraf hebben voorgesteld… ik had dadelijk willen tekenen voor een tweede plaats in het kampioenschap, maar nu is het natuurlijk zuur als je zo kort bij de titel strandt.” “Ach, morgen zal ik blij zijn dat ik vicekampioen ben geworden”, lacht hij, “maar ik zie nu hoe dicht bij de titel ik echt ben gekomen…”

Vier mogelijke titelkandidaten, vier diverse wagens. Het slalomkampioenschap kende in Kinrooi de ontknoping na een seizoen waarin de strijd als nooit tevoren werd gevoerd op het scherpst van de snede. Het ultieme duel ging tussen topfavoriet Jörgen Draelants en outsider Bart Lenaerts.

Het kwam uiteindelijk neer op een duel en niet op een gevecht onder vier. Dominique Van Kerckhove trok zich met de Polo GT al terug in Torhout om de kansen van Frederik De Clercq niet de dwarsbomen. Maar De Clercq kreeg een onaangename verrassing bij het aanmelden in de ochtend. Tegen de Westfield liep een reglementair-technische klacht en dus zou hij moeten inschrijven in de Divisie 4, buiten competitie. Daarop besloot De Clercq om niet deel te nemen. En zo werd het een uiteindelijk duel tussen de Mini van Jörgen Draelants en de Lotus van Bart Lenaerts.

Een stralende warme nazomerdag, met geen enkel obstakel nog in de weg. Het duel kunnen we dus puur cijfermatig bekijken, want dat spreekt boekdelen. Tweemaal, in reeks 2 en in reeks 4, raakte Lenaerts en moest hij dus sowieso het onderspit delven tegen Draelants. Met tijden van 1:13.275, 1:13.199, 1:11.890 en 1:09.488 stond Jörgen Draelants de gehele dag aan de top van de tabellen. In reeks 1 moest Lenaerts 2,6 seconden toegeven. Een gat dat hij kon verkleinen. Met 1:11.910 was hij zeer kortbij in reeks 2, maar werd ook een poortje geraakt. In reeks 3, bleef hij met een tijd van 1:12.924, een kleine seconde achter Draelants. En in reeks 4 had het dan kunnen lukken…1’09”264. Het had sneller kunnen zijn dan Draelants, maar er werden drie poortjes geraakt en dus was het een 1’16” die op de tabellen verscheen. Dirk Smets bewees de goede vorm van de Mini met een derde plaats algemeen, te danken aan een consequente reeks aan derde plaatsen met een 1:16.929 als beste resultaat in reeks 2.

“Had kampioenschap liever op een andere manier zien verlopen”
(Jörgen Draelants)

Jörgen Draelants bleef dit seizoen niet gespaard van pech. Nadat de jongeman na drie weken afwezigheid terugkeerde uit verlof (wat hem twee wedstrijden deed missen), kwam hij terecht in een wespennest waarbij zijn Mini Alora team, met vader Albert Draelants, op ramkoers zat met de alliantie Van Kerckhove-De Clercq, beiden leden van AC Medina.
Het was zeker de moeilijkste titel van allemaal”, vertelde Jörgen. “We hadden mechanische pech op de Mini in Kuurne, Zaventem, Overijse en Torhout. Het doel is bereikt met het halen van de 6de titel, een record. Maar het kampioenschap had ik liever veel serener zien verlopen. Het zal omwille van alle tribulaties rond de wedstrijden niet mijn favoriete titel zijn.

Even moet er nu nog gerekend worden, want ook al kennen we nu de algemene kampioen, de vicekampioen en de winnaar in de Promotiechallenge, er blijven ook binnen de 10 onderscheiden klasses in de slalom nog titels te verdelen. Daar komen we zeker nog eens op terug!

(vas)

 

The name is Fripon, Johan Fripon…

Ver achter de leiders, op een 40ste plaats algemeen, vierde men nog een kampioen. Johan Fripon won de titel in de Slalom Promotiechallenge. Dat is de klasse voorbehouden aan rijders die een eerste competitie ervaring willen opdoen. En hoewel Johan Fripon niet het jongste veulen in de weide is, kijkt hij uit naar het vervolg van de competitie. “Ik kreeg het voorgesteld van iemand uit de slalom”, vertelt hij. “Eerst waren we eens gaan kijken en daarna hebben we deze wagen gekocht. Wat autosport betreft is dit een van de goedkoopste vormen. De Mazda 323 die we kochten was eigenlijk bedoeld voor de schroothoop. We betaalden er 100 euro voor. En per wedstrijd kost het 40 euro aan inschrijvingsgeld. Waar vind je nog autosport die zo goedkoop is?” Johan Fripon, die op dezelfde wagen rijdt als Jano Boogaerts, kreeg wel uitgerekend deze laatste wedstrijd te maken met pech. “Hij draait allen nog stationair, of volgas”, besloot Fripon, die de eerbiedwaardige Mazda uiteindelijk wou laten takelen.