Neen, niet Annelieke Degroote op de foto hierboven, zij vecht het uit met Monique Thibaut voor de beker van “beste dame”. Maar geeft u toe: het is een mooie “neutrale” foto. En die hadden we nodig want de strijd in het VAS Slalomkampioenschap wordt dit seizoen bijzonder heetgebakerd gevoerd. De twee machtsblokken van de discipline zaten in de laatste wedstrijden op ramkoers en in de aanloop naar de laatste alles beslissende slalom van het seizoen in Kinrooi, laat geen van de partijen natuurlijk graag in zijn kaarten kijken.

De ervaring van meesterstrateeg Albert Draelants en de Mini Alora tegen het onstuimige enthousiasme van AC Medina. De Draelants clan tegen de alliantie Van Kerckhove – De Clercq… En dan is er één man die uit heel deze hetze zijn voordeel kan halen: Bart Lenaerts. Door de Lotus Elan naar de winst te sturen in Torhout wipte hij naar de virtuele leiding van het kampioenschap. Er zijn tal van scenario’s mogelijk en afhankelijk daarvan kunnen of Bart Lenaerts, of Jörgen Draelants, of Dominique Van Kerckhove of Frederik De Clercq de titel halen. De Lotus, de Mini, de Polo GT of de Westfield. Wie wordt het?

Maar… er zijn een aantal onzekere factoren. De Mini Alora liep eerder in het seizoen schade op in Overijse, kon gerepareerd worden maar liep opnieuw zware technische averij op de voorgaande wedstrijd in Torhout. Zal de Mini aan de start staan in Kinrooi? Als we Albert Draelants kennen dan zijn we geneigd om te zeggen …ja! Maar deze zaken heeft men niet altijd in de hand. Hoe groot was de schade? Vond hij tijdig alle wisselstukken? En is Jörgen nog gemotiveerd om na een afwezigheid van vele weken, nog eens alles uit de kast te halen in dit wespennest op het einde van het seizoen?

En wat met Van Kerckhove? Dominique hield zich in Torhout uit de wedstrijd om De Clercq bij te staan. Volhard hij hierin voor de laatste wedstrijd van het seizoen? Of kruipt het bloed waar het niet gaan kan en kiest hij ervoor om te racen? Frederik De Clercq heeft het immers niet meer zelf in handen en is afhankelijk van de prestaties van Draelants, en vooral van Lenaerts, die in zijn klasse zit!

En Bart Lenaerts zelf? Die pakt het methodisch aan. Vertrouwt op zijn mechaniek maar is realistisch genoeg om te weten dat in principe de Lotus geen partij is voor de Mini. Zeker niet op het parcours van Kinrooi. Zal hij vechten tot het laatste poortje, houdt hij de zenuwen in bedwang en het zelfvertrouwen hoog?

Uiteindelijk zal de kampioen alleen achter het stuur zitten en de beslissingen moeten nemen…

En dan zijn er nog diverse outsiders: Wilmet met de Peugeot, Jelrik Suffeleers met de Suzuki Capuccino, Jos Bronckaert met de krachtige Clio…Het zal voor wedstrijdleider Didier Bienstman van NR Trommelke een hele kluif worden om de gemoederen te koelen. En uiteindelijk moet de titel wel gehaald worden ‘tussen de paaltjes’. Welke bandenkeuzes er ook gemaakt worden, hoeveel pk er uiteindelijk in de motor steken… op het einde van de dag zitten Bart Lenaerts, Jorgen Draelants, Dominique Van Kerckhove en Frederik Declercq alleen achter hun stuur en moeten zij inschatten, sturen, beslissingen nemen…

Bovendien worden de ereplaatsen ook nog verdeeld binnen de 10 klasses. U hoort het: het wordt razend spannend op zondag 15 oktober. Het zou dus zeker spijtig zijn indien u dit kijkstuk zou missen. Plaats van het gebeuren: Industrieterrein Leuerbroek in Kinrooi. Het wedstrijdcentrum, evenals natjes en droogjes vindt u in en om de gebouwen van Houthandel Vanhove.

(vas/foto’s: J. Moons en P.Bouvin)