De discipline Regularity blijft maar groeien binnen het VAS Regionale kampioenschap. Een tendens die zich ook doorzet met de Hemicuda Regularity. “Ter gelegenheid van de 25ste editie wilden we vorig jaar iets speciaals doen. Dat werd de regularity rally en het was meteen een schot in de roos. We kregen 38, vooral lokale teams over de vloer. De discipline leefde vroeger eerder in het Antwerpse maar sedert de introductie in West-Vlaanderen kende ze een echte boost binnen de federatie. Dit jaar staan er 55 teams aan de start, met de aanwezigheid van alle regionale toppers”, kondigde Hemicuda voorzitter Jan Verschaeve aan.

Inderdaad, want de deelnamelijst leest als een kampioenschaps-tussenstand. Luc Van Den Bogerd en Benny Nuyts kregen startnummer 1 toebedeeld voor de VW Golf. Zij staan met een 3de en een 4de plaats en de zege in Kasterlee aan de kop van de tabellen. Maar de volgende plaatsen in het kampioenschap, zijn ook de volgende ingeschrevenen, met Jurgen en Tim Debruyne en de mooie Toyota Celica TA22 (de winnaars in de Sezoens) en het duo Copmans-Beyers met de Opel Kadett C Coupé, die vooral kapitaliseren op enkele mooie ereplaatsen in het begin van het seizoen

maar nu nog op zoek zijn naar de zege. Eveneens van de partij zijn Patrick en Ari Meeus, vierde in de tussenstand met de zeer herkenbare Ford Sierra en Geert en Pascal Pierco, de 5de geplaatsten op de zeer originele “Polizia” Alfa Romeo 33. Vergeet u vooral niet te supporteren voor het damesduo Elien en Stephanie Dierckx. Uiteindelijk staan ze met de Toyota MR2 op een mooie 6de plaats voor heel wat meer gerenommeerde namen!

Zoals Jan Verschaeve het aangaf, zien we ook een resem aan lokale rijders en eenmalige deelnemers, met een legi-
oen aan Opel Ascona’s en diverse BMW’s. Het reglement stipuleert dat aan een regularity kan worden deelgenomen

met een wagen die minstens 25 jaar oud is. Voor autoliefhebbers is regularity altijd een kluif als het erop aankomt enkele niet zo alledaagse wagens te zien. Wat te denken van Bjorn en Lobke Doolaeghe, die een Subaru SVX uit 1992 meebrengen… en wie mijmert er niet bij het zien van een goede, oude Ford Capri? Joost en Tieben Roobrouck pakken uit met een model uit 1983. Maar er zijn ook nog legio Ford Escorts, de Audi GT’s, een paar niet zo voor de hand liggende Volvo’s, enkele Porsches en een Lancia Beta.

De deelnemers rijden 257 kilometer, met ongeveer 103 kilometer op regelmatigheidsproeven, waar ze een bepaald opgelegd gemiddelde moeten volgen. De RT’s zijn allen afgesloten klassementsproeven of stukken ervan in de Hemicuda Rally. Ze delen die dus met de andere deelnemers aan de rally maar vertrekken na de passage van de rallywagens. De Regularity wagens hebben eveneens hun start/finish en de service op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert in Koekelare. De eerste wagen gaat van start om 10u30 en ze worden aan de finish verwacht omstreeks 19u. De prijsuitreiking volgt om 19u30.

(vas/foto’s: J.Moons)