In de Houtlandslalom had de beslissing om het VAS-kampioenschap kunnen vallen. Maar het draaide helemaal anders uit. Uiteindelijk gaan nu vier titelkandidaten naar de laatste slalom in Kinrooi. Maar zelden werd het slalomkampioenschap zo competitief en concurrentieel gevoerd. In de laatste paar slaloms zagen we een treffen tussen jeugdig temperament, ervaring, strategie en tactiek. En uiteraard hopen we dat de heersende koude oorlog uiteindelijk in Kinrooi gewoon zijn sportieve beloop zal kennen, met een verdict dat zal vallen…tussen de paaltjes.

De organisatoren van AC Noordzee hadden het niet onder de markt. Eerst en vooral zagen ze slechts 36 inschrijvingen, en dat zijn er ruim 10 minder dan vorig seizoen. “Er is wel een algehele terugval in de slalom, en we hebben onze datum moeten verzetten“, probeert penningmeester Stephan Sobry te kanaliseren. “De verre slaloms op het einde van het seizoen lijken wat de prijs te betalen van de kampioenschapsstand. Er zijn wel een aantal ‘routiniers’ die niet aanwezig zijn. Voor het overige kan ik het moeilijk verklaren.”

Dominique Van Kerckhove bijvoorbeeld was wel aanwezig, maar niet ingeschreven in de wedstrijd. Dominique gaf vrijwillig forfait om zo de kans te geven aan AC Medina clubgenoot Frederik De Clercq om zijn kansen in het kampioenschap volop te kunnen gaan. Van Kerckhove was uitermate misnoegd na Balen, waar tot ieders verbazing de “definitief afgeschreven” Mini Alora toch zijn opwachting maakte. Met Jörgen Draelants op verlof (en dus trouwens evenmin aanwezig in Torhout) gingen Dirk Smets en Jurgen Ribbens er van start.  “Dat was een overeenkomst die ik met Albert al vroeg in het seizoen had gemaakt“, vertelt Jurgen Ribbens. “Hij vroeg of ik in Balen wilde rijden. Natuurlijk wil ik dat! De Mini is echt een wagen om te winnen. Als ik op het gas trap in eender welke situatie dan heb ik koppel en snelheid. Het is een zalige wagen om mee te rijden. Al rij ik op 90% van mijn mogelijkheden, dan haal ik nog moeiteloos een derde plaats. En die reserve onder de voet hebben is een voordeel. Maar een echte strategie om punten af te pakken van wie dan ook… dat zat er echt niet achter hoor!

Maar uiteraard zag Van Kerckhove zijn kansen in het kampioenschap beknot door de punten die Ribbens hem in Balen afpakte. “Frederik en de Westfield zijn de combinatie die op dit moment volop in vorm zijn“, verklaarde Dominique in Torhout. “Waarom zouden we dan tegen elkaar rijden? Als Frederik nog eens wint en tweede eindigt dan kan hij kampioen zijn. We zetten nu volop daarop in.” In Torhout was de strijd van korte duur. Bij de eerste run van de Mini Alora, met Jurgen Ribbens aan het stuur, knalde de achterbrug van de rode bolide uit elkaar. Afgelopen dus voor Jurgen. En meteen het tweede grote probleem voor de organisatie, want na het incident lag er een uitgebreid oliespoor over een groot gedeelte van het parcours. Men probeerde dat weg te werken maar uiteindelijk werd een toevlucht genomen tot het afsluiten van een deel van het parcours. Op het ingekorte circuit ging de strijd dan verder tussen de Suzuki Cappucino van Jelrik Suffeleers, de Clio van Jos Bronckaert, de Westfield van De Clercq en de Lotus van Lenaerts. Bart Lenaerts zette een 1.07.879 neer in de laatste reeks en dat bleek een kanontijd te zijn. Bronckaert raakte enkele poorten en zag Erik Tastenoy in de VW Kever nog voorgaan naar de 4de plaats. De Clercq (1.08.334) en Suffeleers (1.08.082) konden niet meer aan de tijd van de Lotus Elise en strandden respectievelijk 3de en 2de.

We hadden geen keuze“, verontschuldigde voorzitter Pieter D’Hoore van AC Noordzee zich na afloop voor de opgelopen vertraging en het gewijzigde parcours. “We hebben getracht de best mogelijke oplossing te hanteren zodat iedereen die aanwezig was toch nog een wedstrijd kon rijden, dat was het minste wat we konden doen in deze omstandigheden die buiten onze wil om gingen.” Het bracht Bart Lenaerts zijn derde zege van het seizoen. En de titelstrijd gaat naar de laatste wedstrijd in Kinrooi, waar – en dit in diverse scenario’s – zowel Draelants (als de Mini kan hersteld worden en Jörgen wil rijden), als Van Kerckhove (in theorie, want hij zou niet meer van start gaan), als De Clercq (maar die heeft het niet meer in eigen hand) als Lenaerts, nog een kans hebben op de VAS titel. Eigenlijk fantastisch want het is al lang geleden dat een slalomkampioenschap nog zo spannend verliep en de strijd tot de laatste wedstrijd werd voortgezet.

Het belangrijkste zal worden mijn zenuwen onder controle proberen te houden”, aldus Bart Lenaerts, die binnen enkele weken met de Lotus Elise zijn eerste slalomtitel kan halen. “Maar als Jörgen Draelants aan de start verschijnt dan zijn mijn kansen beperkt. Maar nog zal ik dan zeer tevreden zijn met het vice-kampioenschap!

 

(foto’s: V.Deleersnijder)

 

 

 

 

De kampioenschapsstand… anders bekeken

Onderaan vindt u de tussenstand zoals die is uitgerekend na de Houtlandslalom in Torhout. Inbegrepen hierin zijn al twee schrapresultaten. Echter… op het einde van het kampioenschap mogen drie schrapresultaten worden ingebracht! En als we die in rekening brengen op dit moment dan krijgen we een ander beeld, dat de krachtsverhoudingen, met alleen nog de slalom van Kinrooi, waarschijnlijk beter weergeeft

Tussenstand met 09 wedstrijden min 3 schrapresultaten:

Bart Lenaerts                          1181
Jörgen Draelants                    1181
Dominique Van Kerckhove   1178
Frederik Declercq                   1178

 

 

Als het allemaal meezit dan kan Bart Lenaerts straks een eerste titel binnenhalen. Hoe zal hij het aanpakken?

Iedereen heeft een bepaalde benadering op een slalom. Ik ook“, verklaarde hij na de wedstrijd in Torhout. Maar veel verder wilde hij dat niet wereldkundig maken. “Nu, als er vier reeksen worden gereden dan komt het dikwijls op de laatste reeks aan. Dat is geen geheim want in de 4de reeks moet je in principe alles proberen toe te passen wat je in de voorgaande drie reeksen hebt geleerd.

Mijn positie is vooral te danken aan het feit dat ik de wagen altijd maar beter heb leren kennen, in zijn tekortkomingen en zijn voordelen. Wat ik kan doen met de banden, welke compound wel en niet werkt. Technisch is er aan de wagen quasi niets veranderd.
“Het belangrijkste zal worden mijn zenuwen onder controle proberen te houden”, aldus Bart Lenaerts. “Als Jörgen Draelants aan de start verschijnt dan zijn mijn kansen beperkt. Maar nog zal ik dan zeer tevreden zijn met het vice-kampioenschap!