Jaguar Racing lanceert met de I-PACE-racewagen gebouwd door Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations, ‘s werelds eerste internationale kampioenschap voor elektrische bolides op basis van productiewagens. De reeks zal optreden als exclusieve ondersteunende race voor het FIA Formula E-kampioenschap in seizoen 5 (eind 2018). Dat gebeurt met een ‘Arrive and Drive-pakket aangeboden voor 20 bestuurders per race, inclusief een andere vippiloot bij elk circuit. Het kampioenschap met tien races zal diverse steden aandoen waaronder Hongkong, Parijs, Rome, New York en São Paulo

De lancering van de Jaguar I-PACE, Jaguars eerste batterijaangedreven elektrische auto, versterkt de toekomstige elektriseringsstrategie van Jaguar Land Rover, zijn engagement op het gebied van elektrische straatraces en zijn ‘Race to Innovate’-programma. Vanaf 2020 zullen alle nieuwe Jaguar Land Rover-modellen een of andere elektrische aandrijving hebben. Nadat Jaguar in 2016 als eerste constructeur toetrad tot de Formula E, roept de constructeur nu ‘s werelds eerste racekampioenschap voor elektrisch voertuigen op basis van productiemodellen in het leven. Vanaf eind 2018 wordt de Jaguar I-PACE eTROPHY gereden als een ondersteunende reeks voor het FIA Formula E-kampioenschap, in dezelfde weekends en op dezelfde circuits. Tot twintig elektrische I-PACE-racewagens zullen aan de start verschijnen in tien races in diverse wereldsteden zoals Hongkong, Parijs, Sao Paulo en New York. Zo krijgen toekomstige Formula E-sterren de kans om in een nooit gezien kampioenschap te rijden.

Het nieuwe, volledig elektrische kampioenschap staat enkel open voor de Jaguar I-PACE eTROPHY en geeft de racepiloten van de toekomst een kans om hun talenten tentoon te spreiden in een emissievrije autosport. Het baanbrekende kampioenschap ondersteunt ook de lancering van de Jaguar I-PACE, Jaguars innovatieve elektrische sportwagen met vijf plaatsen, die in datzelfde jaar op de markt komt.

Met deze beslissing reageert Jaguar Land Rover op de aankondiging van de Britse regering dat de verkoop van benzine- en dieselwagens vanaf 2040 zal worden verboden. Ze versterkt bovendien het engagement van de constructeur om alle nieuwe modellen in zijn gamma tegen 2020 van een elektro- of hybridemotor te voorzien. Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) in Warwickshire (Verenigd Koninkrijk) zal de racewagens bouwen. Zij zullen gebaseerd zijn op Jaguars eerste batterijaangedreven elektrische wagen, de prestatiegerichte I-PACE SUV, die eind 2018 op de markt komt.

Gerd Mäuser, Chairman van Jaguar Racing, verklaarde: “Jaguar keerde in 2016 terug naar de racerij met het programma ‘Race to Innovate’. Met de lancering van de Jaguar I-PACE eTROPHY versterken we ons engagement op het gebied van zuiver elektrische wagens, de internationale autosport en het Formula E-kampioenschap. Als Brits team kondigen we vandaag met trots ‘s werelds eerste kampioenschap voor zuiver elektrische productiewagens aan.”
Alejandro Agag, oprichter en CEO van de Formula E, verklaarde: “Jaguar was een welkome toevoeging aan de Formula E en een fantastische ambassadeur voor elektrische straatraces. Ik ben dan ook verheugd dat Jaguar niet alleen het Panasonic Jaguar Racing Team inzet in de Formula E, maar ook een nieuwe ondersteuningsreeks toevoegt aan de wedstrijddagen van seizoen vijf. De Jaguar I-PACE eTROPHY zal onze fans meer entertainment bieden tussen de sessies door en wordt een bijkomende ode aan de vooruitgang van de batterijtechnologie en opwindende elektrische prestaties. Ik hoop dat ik van Jaguar mijn racekostuum en helm mag meebrengen en zelf mag plaatsnemen aan het stuur!”

 

 

Meer info op komst

De technische gegevens, de wedstrijdkalender en de kosten voor de Jaguar I-PACE eTROPHY zullen in 2018 worden vrijgegeven.
Geïnteresseerde klanten kunnen een e-mail sturen naar general.enquiries@jaguarracing.com
Bij Haguar verwacht men een grote vraag en plaatsen zullen worden toegekend in volgorde van de aanvragen van deelnemers en piloten met de relevante internationale racelicentie.