Niet enkel de internationale en de Belgische nationale kampioenschappen zetten hun eindsprint in, maar ook de regionale kampioenschappen, die toch een aanzienlijk deel aan licentiehouders groeperen. We geven het graag op voorhand mee: vele van deze kampioenschappen kennen één of meerdere schrapresultaten en dat betekent dat het definitieve eindverdict dikwijls pas in de allerlaatste meters van de competitie valt!

RALLY

Het regionale rallykampioenschap heeft de provincie West-Vlaanderen als zwaartepunt. Maar om kampioen te kunnen worden moet er minstens één wedstrijd buiten de eigen provincie gereden worden. Het is dus ieder jaar uitkijken wie nog titelambities koestert en wie er nog present zal geven in de resterende rally’s met de Hemicuda in Koekelare, de rally van Zuid-Limburg in Gingelom en de afsluitende rally van Kortrijk. In de ‘lichtere’ divisie 1-2 heeft Stefaan T’Joens, samen met Olivier Balcaen de kroon al binnen. Voorlopig staat de teller op 8 zeges in …8 wedstrijden en is het duo ongeslagen! In de Divisie 3 pikten de “nationalen” de overwinningen weg. Maar Poperingenaar Steve Bécaert uitte van bij het seizoensbegin de ambitie om voluit te gaan voor het VAS kampioenschap om zo te wennen aan zijn R5. Voor Bécaert kan het de derde opeenvolgende regionale titel worden! Bij de Historics van de Divisie 4 kan in principe niemand op tegen Paul Lietaer. Maar “de Polle” wisselt tussen Historics en Youngtimer en lijkt niet van plan om wedstrijden te rijden buiten West-Vlaanderen. Het maakt dat voor het kampioenschap Danny Kerckhof (BMW), Ronny Declerck (Opel Ascona) of Bram Fonteyne (Volvo) de beste kansen maken. Bij de Youngtimers (Divisie 5) vecht regerend kampioen Dick Lambrecht met de Opel Corsa om het behoud van zijn titel tegen nieuwkomer Frederik Benouwt en de Peugeot 309.

RALLYCROSS

Rallycross is de andere poot van de regionale competitiesport. Daar is er nog slechts 1 wedstrijd, de finale op Maasmechelen, te gaan en er moet nog één titel worden uitgedeeld. In de klasse C (Promotie), de klasse voor de debuterende rijders en piloten met weinig wedstrijdervaring, haalde Yorick Maeyninckx de titel al binnen en in de klasse A, voor wagens met cilinderinhoud van minder dan 1600cc, verlengde Steven Van Nunspeet zijn titel in de ongrijpbare Honda Civic. Alleen in de klasse B (+1600cc) bleef de strijd onbeslist en dienen de kanshebbers Andy Leysen (BMW M5) en regerend dubbelkampioen Jonas Kemps (BMW E36) het duel te voeren in de laatste wedstrijd.

VAS Slalom

Slalom is de derde boeiende steun van de VAS competitie. Het kampioenschap houdt de geïnteresseerden nu al een jaar in de ban met wisselende winnaars en onverwachte wendingen. Regerend VAS dubbelkampioen Jorgen Draelants leek in het begin van het seizoen naar de titel te stevenen. Maar Dominique Van Kerckhove (Polo GT), Bart Lenaerts (Lotus Elise) en Frederik De Clercq (Westfield) kwamen sterk voor de dag. En nu Jorgen de Mini onherstelbaar beschadigde in de vorige wedstrijd in Overijse, ligt de titelstrijd wijd open. Naast de strijd in de algemene rangschikking kent de VAS Slalom ook nog boeiende duels in de 10 klassen die de competitie rijk is. Balen en Kinrooi sluiten dit kampioenschap.

VAS Regularity

Deze discipline kende een ongeziene groei sedert verleden seizoen. De deelnemersvelden puilen uit en geregeld wordt er gereden in de marge van bekende rally’s. Alleen moet er gereden worden aan een vooraf bepaald gemiddelde! En dat is lastiger dan het lijkt. Voorlopig lijken de regerende kampioenen Luc Van den Bogerd en Benny Nuyts nog altijd de beste papieren te bezitten met de eerbiedwaardige VW Golf (gekocht aan…150€!). Er moet echter nog gereden worden in Koekelare en in Gingelom…

 

VAS marathon

Deze discipline staat zeker aan de top van de “recreatieve” autosport. Alle wedstrijden worden gereden op de openbare weg, behalve sommige afgebakende regularity trajecten. Het tempo ligt hoog, met hogere gemiddelden dan bvb. Classic of rittensport, het roadbook moet gevolgd worden en de beslissingen snel genomen. De Belgian Westhoek Classic herneemt volgend weekend de competitie en als u twijfelt of dit de moeite wordt… kijkt u dan maar even naar de deelnemerslijst die vele (ook internationale) toppers groepeert. Om een lijn te zien binnen het kampioenschap zal er gewacht moeten worden tot de afsluitende Bryghia Classic.

VAS Classic

De benaming slaat niet op de voertuigen, maar op de gebruikte wedstrijdformaten, die aanleunen tegen de oervorm van de rally. De deelnemers werken een roadbook af, over de openbare weg, regelmatig onderbroken door regularity trajecten, afgesloten proeven of stempelcontroles. Er zijn drie klassen maar “oldtimers” Dirk Velghe en Geert Verdonckt (Opel Manta A) liggen nek aan nek met  de Youngtimer-leiders Jan Eysermans en Wim Poulmans (Subaru Impreza) en Steven en Jos De Man (Matra Murena). In de jongste klasse, de Toertimers, leiden Holemans en Van den Wyngaert in de Mazda CX-5. Het VAS Classic kampioenschap herneemt pas op 21 oktober, met de 6u van de Noorderkempen vooraleer te besluiten op 25 november met de finale in het verre Bocholt.

VAS Rittensport

Dit geldt als de basis voor de autosport. De deelnemers werken een roadbook af over de openbare weg. Hier primeert nauwkeurigheid en inzicht, eerder dan snelheid of zware wagens. Geen “algemeen kampioenschap” in de rittensport, want de diverse klasses hanteren ook diverse navigatiesystemen en moeilijkheidsgraden. In de klasse “recreatie”, de meest toegankelijke klasse, leiden Lizette Brebels en Hugo Bruyneel. Bij Toerisme voert navigator Pablo Cracco op zijn ééntje de debatten aan terwijl in de moeilijkste klasse “Sport” vader en dochter Leo en Inge Rackham stevig aan de leiding zitten met hun Peugeot 205 GTi. Het seizoen herneemt op 30 september in Rijkevorsel.

 

Blijft u ons vooral volgen want binnenkort volgt er nog het 4de deel van deze reeks “de laatste rechte lijn voor de autosport 2017”