Autoclub Medina, de organisatoren van Belgian Westhoek Classic kwamen vrij vroeg op het jaar met hun programma voor de editie 2017. Een goede voorbereiding is het halve werk en met Bjorn en Jens Vanoverschelde achter de knoppen van dit gebeuren weten we al vooraf dat het één van de troefkaarten zal zijn van dit event. De BWC bleef ook dit jaar trouw aan zijn concept met een typisch (lang) parcours, afwisselend en snel, een opgemerkte publieke belangstelling en het recreëren van de ouderwetse rallysfeer.

Om de sfeer van de goede oude dagen opnieuw naar boven te halen, sloegen ze de handen in elkaar met Motor Union 2000, de voormalige organisatoren van de 12 uren van Ronse. Op vrijdagavond 15 september komt er een totaal vernieuwde openingsetappe over de baantjes van de 12 uren van Ronse van weleer, met 3 korte openingsproeven, de RT’s van Heestert, Waarmaarde en Zulzeke. De regularityproeven worden “ten lande” verreden maar het publiek kan dicht bij de wagens komen bij de stempelcontrole op de Grote Markt van Ronse. Net als in de oude dagen moeten de navigators de wagen verlaten om de stempel te gaan halen in café Harmonie. Daarenboven zal Motor Union 2000 zorgen voor een non-stop presentatie van archiefmateriaal uit de 12 uren en de slalom van Ronse…  volop sfeer dus! Daarna begint voor de deelnemers “het echte werk”: een regelmatigheidsproef van 25 kilometer, de regularitytest ‘klimkoers Edelare’ en de regelmatigheidsrit van Ooike. De openingsetappe eindigt na 150 kilometer in het Van der Valk Hotel Nazareth (nabij Gent) waarbij de organisatie dit jaar een bewaakt nachtpark voorziet.

De karavaan wacht vervolgens een lange zaterdag, goed voor zo’n 450 km verdeeld over 20 regularityproeven en enkele ‘time control sections’. En reken maar dat er weer heel wat rallygeschiedenis de revue zal passeren. Het Meetjesland (“de 200 Mijlen”) wordt de langste regularityproef. De hoofdbrok van de tweede wedstrijddag volgt tijdens de zaterdagmiddag-etappe: 230 kilometer non-stop navigeren via Oudenburg, Koekelare en Staden. Ook hier wordt aangeknoopt met rallygeschiedenis met een korte regroup in het clublokaal van Autostal Atlantic. Dan gaat het naar de Ruidenberg (RT van Kortemark-Elle, een beruchte klassementsproef uit de Houtlandrally van eind jaren ’80) en via de Ijzer naar de refuel- en servicezone in het dorpscentrum van Boezinge… Zei er iemand “Ieper Historic”? Het zou natuurlijk niet de “Westhoek” Classic zijn zonder een passage in deze autosportgekke streek. De namen komen uit de Ieperse rallygeschiedenis: Boezinge, Sint-Juliaan en Reutelbos. Een time control section sluit de wedstrijd af en zoals de traditie het wil zullen we de winnaar pas met zekerheid kennen bij de allerlaatste tijdcontrole! De wedstrijd eindigt met een slotdiner op anderhalve kilometer van onze startlocatie.

Het zou natuurlijk niet de “Westhoek” Classic zijn zonder een passage in deze autosportgekke streek

Het startveld, goed voor 92 deelnemende equipes waarvan 30% buitenlandse teams, mag dit jaar als het sterkste uit de afgelopen jaren beschouwd worden. Giel en Arjan van der Palen wisten in 2015 de overwinning naar Nederland mee te nemen en brengen ook dit jaar al hun Nederlandse kompanen mee, waaronder Albert Boekel – Remco Luksemburg (goed voor winst in de Tulpenrallye 2017 én de SLS Classic 2017). Maar de allergrootste concurrentie lijkt dit jaar vanuit de UK te komen met onder meer Mark Appleton, in 2014 nog schitterende tweede, maar ook BWC-nieuwkomers Iain Tullie (winnaar van Rally of the Tests en werkzaam bij M-Sport) en Andy Pullan (die in 2016 verschillende manches van het Britse HRCR-kampioenschap wist te winnen). Van Belgische vertegenwoordigers noteren we vooral titelverdedigers De Munck-Vermant, Ruben Maes bijgestaan door Aswin Pyck (die vorig jaar slechts 7 seconden moest toegeven op de winnaars), Yannick Albert (winnaar Monte Carlo Historic 2017) in combinatie met Toyotarijder Dominique Holvoet, Anton Dupan (de BWC-recordhouder) aan de zijde van Kurt Vanderspinnen. Eén ding is zeker: het zal drummen worden voor een plaatsje in de top 10! Ook in de Touringcategorie staat de ganse top 10 van vorig jaar opnieuw aan de start en nu winnaars van vorig jaar De Man – De Man de overstap maken naar de marathoncategorie zullen er ook onder de deelnemers in Touring geen cadeaus uitgedeeld! worden om de overwinning in de wacht te slepen!

De praktische regeling dan. De administratieve en technische controle gebeurt opnieuw in de gebouwen van het Blue Woods Hotel in Deerlijk. De start wordt nieuw: het Stationsplein van Deerlijk -met het oud stationsgebouw en de terreinen van Casier Recycling (van rallyrijder Bernd Casier). Toeschouwers kunnen vanaf maandag 11 september om 20u terecht op de website http://belgian-westhoek-classic8.webnode.be om de publiekspunten te raadplegen. Er zullen ook live resultaten en de officiële timing te vinden zijn.

 

 

 

Belgian Westhoek Classic: 15-16 september 2017

(vas)